Opony wzmacniane, czyli jakie?
Każda opona posiada coś, co określamy jako indeks nośności, który regulują postanowienia Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg. Wzmacniane opony mają większą nośność niż te standardowe. W związku z tym spełniają wymagania samochodów, które potrzebują opon o wyższej nośności.
Każda wzmacniana opona nosi oznaczenie w postaci jednego ze skrótów: Reinforces (Reinf), Extra Load (XL), EXL, RFD lub RF. Najczęściej spotykane i popularne na rynku są obecnie opony oznaczone skrótem XL. Umożliwiają zastosowanie w nich wyższego ciśnienia, co wpływa na wzrost nośności.
Wzmacniane ogumienie ma odmienną budowę niż w przypadku standardowych opon. W celu zwiększenia indeksu ich nośności stosuje się w nich dodatkową warstwę osnowy i mocniejsze materiały. Ponadto wprowadza się dodatkowe elementy.
Wizualnie, zarówno standardowe opony, jak i wzmacniane niczym się nie różnią, ponieważ wszystko, co je różni znajduje się wewnątrz. Kierowcy mogą je odróżnić poprzez oznakowanie na boku opony.
Co daje wzmocnienie opon?
Kiedy samochód posiada wzmacniane opony, zwiększa się dopuszczalne maksymalne obciążenie, przypadające na jedno koło. To zastosowanie pozwala w pełni wykorzystać możliwości twojego samochodu.
Mówiąc prościej i posługując się przykładem: opona o rozmiarze 205/55 R16 standardowo posiada indeks nośności równy 91. W związku z tym, maksymalne obciążenie jakie na nią przypada to 615 kg. Jeśli weźmiemy pod uwagę oponę wzmacnianą XL, indeks nośności wynosi już 94 a maksymalne obciążenie na kole – do 670 kg.
Wyższa nośność opony przekłada się również na większą wytrzymałość na duże prędkości. Gdy w jednym rozmiarze i modelu dostępne są opony o różnym indeksie prędkości, to produkty wzmacniane XL będą się odnosić do egzemplarzy z najwyższym indeksem.
Jakie są atuty, a jakie wady opon wzmacnianych?
Jak każdy produkt wzmacnianie ogumienie ma zalety i trochę wad. Zakładając, że opony standardowe i wzmacniane będą tak samo użytkowane, to możesz być pewien, że te z oznaczeniem XL będą trwalsze. Diabeł tkwi w szczegółach, a konkretnie we wnętrzu.
Nie tylko będą odporniejsze na uszkodzenia, ale pozwolą na przejechanie większej ilości kilometrów. Jedyne, o czym musisz pamiętać dokonując takiego wyboru, to ciśnienie w ich wnętrzu, które musi być zgodne z tym, które zaleca producent.
Poza odpornością na uszkodzenia wykazują lepszą przyczepność, niż standardowe produkty. Większa sztywność opony pozwala na pewniejsze prowadzenie samochodu oraz lepszą kontrolę nad samochodem w czasie pokonywania zakrętów, hamowania, czy przyspieszania.
Niestety ze względu na swoją budowę mogą nieco bardziej hałasować, a ponieważ są cięższe od standardowych mogą mieć wpływ na zapotrzebowanie na paliwo.
Czy warto inwestować w zakup opon typu XL?
O zakupie wzmacnianych opon często decyduje już sama książka pojazdu, w której producent zawarł informacje w kwestii wymagań dotyczących opon. Tego typu ogumienie znajduje zastosowanie w samochodach dostawczych, vanach lub sportowych.
Zaopatrzenie tego typu samochodów w tańsze, standardowe opony jest nie tylko niezgodne z przepisami ale wpływa na ryzyko wypadku. W konsekwencji kierowca może nie uzyskać odszkodowania.
Jeśli producent nie wskazuje przymusu stosowania takich opon warto w nie zainwestować w kilku przypadkach. Świetnie się sprawdzą w samochodzie, który często jeździ z dużym obciążeniem lub korzysta z mocy dużego silnika.
W obu tych przypadkach kierowca dłużej będzie się cieszył sprawnymi oponami, a dodatkowo otrzyma wsparcie by móc podróżować bezpieczniej.