Olej w automatycznej skrzyni biegów- fakty i mity
Do prawidłowej pracy skrzyni biegów potrzebny jest olej, który smaruje powierzchnie wszystkich elementów ruchomych.
Olej występujący w skrzyni biegów jest płynem eksploatacyjnym, co oznacza, że podlega okresowej wymianie. Wokół tego faktu krąży wiele mitów m.in. że oleju w skrzyni biegów nie trzeba wymieniać. Jest to błędne założenie, które skutecznie skróci żywotność tego podzespołu.
O ile mit o braku konieczności wymiany oleju w skrzyni biegów dotyczy tych manualnych, o tyle w przypadku automatycznych sprawa winna być jasna. Producenci skrzyń DSG jasno informują o zalecanych interwałach wymiany oleju w przekładni. W przypadku pozostałych internet jest pełen sprzecznych informacji. Jaka jest prawda?
W niektórych przypadkach dowiadujemy się, że olej w automatycznej skrzyni biegów jest dożywotni, a kierowca nie musi zakładać jego wymiany. Nie jest to prawda, o ile sam producent samochodu nie określi jego żywotności na przebieg w granicach 150-200 tysięcy kilometrów lub kilka lat.
Wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Czy nie?
Firma ZF jest jednym z największych producentów automatycznych skrzyń biegów. Jej skrzynie trafiają do modeli producentów m.in. AUDI, BMW, Jaguara i Porsche. Producent jasno określa czy wymieniać olej w skrzyni i jak często to robić. Oto jakie jest stanowisko firmy ZF:
- wymiana oleju zapewnia prawidłowe działanie, gdyż olej starzeje się w wyniku eksploatacji, temperatury i procesów chemicznych,
eksploatacja prowadzi poprzez procesy chemiczne do starzenia się oleju i tym samym do ścierania się elementów skrzyni biegów, - regularna wymiana oleju we wszystkich skrzyniach ZF zapewnia wysoki komfort zmiany biegów oraz optymalne zachowanie samochodu podczas jazdy,
- poprzez wymianę oleju zapobiega się uszkodzeniom i ogólnym zakłóceniom w funkcjonowaniu skrzyni oraz zwiększa się okres jej użytkowania.
To tyle, jeżeli chodzi o powody, dla których należy wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów. Producent jasno określa, że w zależności od stylu jazdy należy wymieniać olej w skrzyni biegów co około 100 tys. km lub minimum raz na 8 lat.
W większości przypadków zaleca się wymianę oleju co około 60-100 tysięcy kilometrów od zakupu nowego samochodu. Kolejnych zmian powinno się dokonywać częściej, najlepiej w odstępach nie większych niż 80 tysięcy kilometrów.
Jak wygląda wymiana oleju w skrzyni biegów?
Procedura wymiany oleju w skrzyni biegów jest zależna od tego z jakim rodzajem skrzyni oraz z jakim typem wymiany oleju mamy do czynienia. Procedury różnią się znacznie od tych wykonywanych w manualnych skrzyniach biegów.
Rozróżniamy również dwa typy wymiany, która może być dynamiczna lub statyczna. Statyczna bazuje na prawie grawitacji i sprowadza się wyłącznie do odkręcenie korka spustowego i wypuszczenia w ten sposób części oleju znajdującego się w skrzyni.
Jako że skrzynia biegów jest bardzo złożonym podzespołem, to w ten sposób wypuścimy zaledwie 40-50% całego oleju.
Dynamiczna wymiana oleju zakłada stworzenie zamkniętego obiegu oraz wymiany podczas pracy skrzyni. Dlatego pompa oleju wypycha prawie cały zużyty olej, a w jego miejsce zaciąga świeży. Procedura ta wymaga jednak fachowca, ponieważ niewłaściwie wykonana może zniszczyć pompę oleju lub całą skrzynię.
Mówiąc krótko, wymiana oleju w skrzyni biegów jest bardzo ważna dla prawidłowej eksploatacji naszego samochodu. Nie warto kierować się opiniami, które sugerują brak konieczności wymiany oleju w automatycznej przekładni.
Jeśli zależy nam na bezawaryjnej pracy tego ważnego podzespołu, powinniśmy pamiętać o odpowiedniej częstotliwości wymian oleju przez cały okres eksploatacji samochodu. Zwłaszcza gdy masz skrzynię specjalnej troski, jaką jest multitronic.