Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
1. VED – co to jest za podatek i kto musi go zapłacić?
2. Ile wyniesie taka podwyżka opłaty za samochód?
3. Ile wyniesie podatek VED za starszy samochód?
VED – co to jest za podatek i kto musi go zapłacić?
Od kwietnia 2024 br. rośnie stawka „podatku samochodowego” VED obejmująca właścicieli samochodów spalinowych. Co to jest za podatek ?
VED , czyli Vehicle Excise Duty zwany potocznie „road tax” w Wielkiej Brytanii, to pobierany rocznie podatek akcyzowy nałożony na wszystkie pojazdy. Obowiązuje wszystkich kierowców korzystających z publicznych dróg w Wielkiej Brytanii. Pobieraniem VED zajmuje się Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA).
Od 1 kwietnia opłaty VED wzrosną zgodnie ze wskaźnikiem cen detalicznych (RPI). Niektórzy kierowcy zapłacą setki funtów więcej za korzystanie z dróg. Przychody z podwyżki obowiązkowego podatku to 8 miliardów funtów.
Stawkę VED oblicza się głównie na podstawie ilości zanieczyszczeń emitowanych przez samochód. To oznacza, że najbardziej ucierpią właściciele tych bardziej „brudnych” samochodów benzynowych i z silnikiem na olej napędowy. Podwyższone stawki odczują także posiadacze pojazdów hybrydowych.
Ile wyniesie taka podwyżka opłaty za samochód?
Każdy, kto posiada samochód benzynowy, wysokoprężny lub hybrydowy, zapłaci więcej w ramach nowej podwyżki stawek VED tej wiosny na Wyspach.
Kierowcy posiadający pojazd w pełni elektryczny są na razie zwolnieni z opłat VED, ale planuje się to zmienić od kwietnia 2025 r. Pozostali zapłacą więcej o ok.6%. W przypadku większości kierowców nowych i starszych pojazdów roczny koszt wzrośnie o 5–10 funtów.
Koszt rachunków dla kierowców będzie się znacznie różnić w zależności od wieku pojazdu i stopnia zanieczyszczania środowiska. Samochody zarejestrowane 1 kwietnia 2017 r. lub później będą kosztować właścicieli o 10 funtów więcej, a standardowe stawki wzrosną ze 180 funtów do 190 funtów.
Każdy, kto od 1 kwietnia kupi nowy samochód kosztujący więcej niż 40 000 funtów, będzie musiał zapłacić 390 funtów rocznie przez dwa do sześciu lat (łącznie 1950 funtów). To oprócz standardowej stawki VED za pojazd. Spowoduje to dodatkowe obciążenie portfela od kwietnia dodatkowym wydatkiem 410 funtów.
Właściciele nowych, dużych samochodów z mocnymi silnikami, które emitują ponad 255 g/km CO2 mogą liczyć na wzrost kosztu VED o 140 funtów (w pierwszym roku), jak podaje „Express”. Podatek wzrośnie z 2605 do 2745 funtów.
Ile wyniesie VED za starszy samochód?
Samochody zarejestrowane po raz pierwszy 1 marca 2001 r. lub później są przydzielane do grup w oparciu o ilość emisji wytwarzanych przez ich samochód.
Kierowcy należący do najwyższej kategorii M zapłacą o 40 funtów więcej. Tym samym opłaty wzrosną z 695 funtów do 735 funtów rocznie. Koszty w kategorii L wzrosną o 35 funtów, natomiast w przypadku kat. K i J wzrosną o 20 funtów.
Ceny za samochód generujący mniej zanieczyszczeń wzrosną w mniejszym stopniu w pozostałych kategoriach.
Pojazdy z silnikami o pojemności powyżej 1549 cm3 i zarejestrowane przed 1 marca 2001 r. to ekstra 20 funtów do zapłaty. W przypadku pojazdów o pojemności poniżej 1549 cm3 – to jedynie 10 funtów więcej.
Według Office for Budget Responsibility w latach 2023–24 VED do budżetu Wielkiej Brytanii spłynie 8 miliardów funtów. Stanowi to 0,7% wszystkich dochodów skarbu państwa. Jak wyliczono, przeciętne gospodarstwo domowe dołoży do tej puli w skali roku 284 funty.
Warto pamiętać, że właściciele samochodów kwalifikujących się do bezpłatnego VED muszą nadal ubiegać się o odnowienie podatku drogowego. Taki obowiązek istnieje, nawet jeśli nie wiąże się z koniecznością uiszczania opłaty. Czytaj także: Audi przegrywa w sądzie z przedstawicielami handlowymi. Mają prawo do służbowych samochodów