Podatek VED- co to jest ?
Od 1 kwietnia wzrośnie kwota „podatku samochodowego” VED. Wielu zapłaci aż o 140 funtów (700 zł) więcej w ramach Vehicle Excise Duty. VED to roczny podatek pobierany jako podatek akcyzowy, który musi być płacony za większość typów pojazdów silnikowych, które mają być używane lub zaparkowane na drogach publicznych w Wielkiej Brytanii.
Brytyjskie ministerstwo skarbu zastosowało podwyżkę stawki VED zgodnie ze stopą inflacji od wiosny 2024 roku. Nie jest tajemnicą, że taki podatek stanowi spory zastrzyk dla budżetu państwa. Podwyżka ma „w ujęciu realnym utrzymać wpływy z VED” do budżetu, a kierowcy w UK wniosą „sprawiedliwy wkład w finanse publiczne” kraju.
Którzy kierowcy zapłacą więcej za samochód i dlaczego?
Brytyjski rząd podniesie stawki VED dla samochodów osobowych, dostawczych i motocykli zgodnie ze stopą inflacji RPI od 1 kwietnia 2024 r. Jak czytamy w komunikacie wydanym przez brytyjskie ministerstwo finansów. „Aby wesprzeć sektor transportu, zarówno VED dla pojazdów ciężarowych, jak i podatek HGV pozostaną na tym samym poziomie w latach 2023–2024 oraz 2024–25”.
Dalej na łamach „The Daily Express”, czytamy opinię eksperta finansowego Pete’a Bardena, który przewiduje, że tej wiosny stawki VED dla kierowców wzrosną prawdopodobnie o mniej niż 6%.
W rezultacie standardowa opłata dla pojazdów zarejestrowanych 1 kwietnia 2017 lub później ze 180 funtów wzrośnie do około 190 funtów. Z kolei kilkuletnie samochody z silnikami o pojemności do 1 549 cm3 będą kosztowały właścicieli około 210 funtów zamiast 200. Najwięcej jednak zapłącą właściciele nowych, dużych samochodów z mocnymi silnikami, które emitują ponad 255 g/km CO2.
Ci muszą się liczyć z tym, że VED pochłonie dodatkowe 140 funtów (w pierwszym roku), jak podaje „Express”. Według eksperta podatek zamiast 2605 funtów osiągnie wartość do 2745 funtów.
Od czego zależy wysokość podatku od samochodu?
Kierowcy samochodów zarejestrowanych przed kwietniem 2017 r. płacą Vehicle Excise Duty w zależności od wskaźnika emisji CO2 pojazdu. W przypadku samochodów zarejestrowanych od kwietnia 2017 opłata za pierwszy rok VED jest nadal powiązana z emisją CO2. Późniejsze płatności nie są już powiązane z tym czynnikiem.
W przypadku samochodów zarejestrowanych przed 1 marca 2001 r. przepisy podatkowe znacznie się różnią. Zamiast emisji CO2 opodatkowanie opiera się wyłącznie na pojemności silnika.
Według specjalistów cytowanych przez Express, właściciele pojazdów z silnikiem o pojemności 1549 cm3 i mniejszej zapłacą od kwietnia 210 funtów, czyli o 10 funtów więcej niż obecnie. Za pojazdy z silnikami powyżej 1549 cm3 przyjdzie zapłącic 345 funtów od 1 kwietnia. To więcej o 20 funtów w porównaniu z obecnymi opłatami wynoszącymi 235 funtów.
Oczekuje się, że w latach 2023-24 VED zasili budżet Wielkiej Brytanii kwotą 8 miliardów funtów. Jak szacuje Office for Budget Responsibility stanowi to 0,7 procent wszystkich dochodów skarbu państwa. Jeśli chodzi o przeciętne gospodarstwo domowe to dołoży ono do tej puli w skali roku 284 funty (ponad 1400 zł). Czytaj także: Kierowcy nie kupią sobie opon jak dotychczas. Wszystko się zmieni w obliczu tego zupełnie nowego „podatku”