Nowa marka z Chin jest gotowa wprowadzić praktycznego hatchbacka do Europy
Od momentu pojawienia się w Polsce pierwszych chińskich marek tj. Omoda, czy MG minęło zaledwie kilkanaście miesięcy. Jednak przez ten czas ekspansja producentów z Azji nabrała rozpędu i premiera wydaje się gonić premierę. Podsumowanie roku 2024 wykazało aż 14 najpopularniejszych chińskich marek w Polsce. Tymczasem u naszych zachodnich sąsiadów swoje możliwości prezentuje zupełnie nowa, której nazwę ciężko wymówić, więc używa skrótu GAC.
Pierwszy samochód tej marki, jaki trafi na początek na rynek Niemiec, nazywa się Aion UT . Jest małym czarującym elektrycznym hatchbackiem wyprodukowanym przez Guangzhou Automobile Group. Ma cztery drzwi, jest nieco krótszy od VW Golfa, ale dzięki rozstawowi osi 2,75 metra oferuje przestrzeń powyżej Opla Astra. W rezultacie nie tylko pierwszy rząd zaoferuje wygodne siedzenia i miejsce na nogi.
Bagażnik o pojemności 440 litrów robi wrażenie praktycznością w użytkowaniu dzięki trzem poziomom. Dodatkowo Aion UT oferuje drugi z przodu i chociaż jest mały, to wystarczy, by pomieścić kable do ładowania pojazdu. GAC planuje wypuścić pierwsze modele Aion latem tego roku, jednak już teraz nasi sąsiedzi mieli możliwość przyjrzeć mu się z bliska.
![GAC Aion UT](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2FGAC-Aion-UT-jpg.webp)
GAC Aion UT oprócz tego, że czarujący to samochód z wieloma możliwościami
Aion UT to konkurent takich modeli jak Mini z rodziny BMW, Smart #1 i BYD Dolphin. Ten Bardzo stylowy samochód elektryczny GAC w perspektywie czasy zmierzy się także z nowym VW ID.2. Nie tylko wygląd jest jego mocnym atutem, bo uroku dodaje mu charakter, ale przede wszystkim cennik. Chińczycy zamierzają utrzymać cenę znacznie poniżej 30 000 euro – pomijając luksusowe wyposażenie i cła importowe.
W tej cenie otrzymuje się czterodrzwiowy samochód o długości 4,27 metra, zaprojektowany w studiu GAC w Mediolanie. Wnętrze jest schludne i szykowne wykonane z wielką dbałością o szczegóły. Co prawda króluje w nim plastik, ale w tej lidze nie brakuje go również europejskim odpowiednikom. Zamiast zwykłego schowka samochód GAC Aion UT ma pomiędzy siedzeniami niewielki stolik z ładowarką do telefonu komórkowego. Przed nim umieszczono klapkę do schowka na inne drobne przedmioty.
Wystrój wnętrza, jak widać na poniższym wideo jest jasny. Dwa ekrany obsługują elektroniczny zestaw wskaźników i system informacyjno-rozrywkowy. Jak widać, Chińczycy drastycznie ograniczyli ilość przełączników i przycisków. Takie widzimy w postaci dwóch kulek na kierownicy. Wszystko znajduje się w ogromnym płaskim ekranie dotykowym nad deską rozdzielczą.
Samochód skonstruowany na tej samej platformie deskorolkowej, z której korzysta GAC Aion V, korzysta z silnika umieszczonego z przodu o mocy 150 kW (204 KM). Dodatkowo można go ładować z mocą do 180 kW. To daje mu przewagę nad większością europejskich konkurentów. Akumulator o mocy 60 kWh umożliwia pokonanie dystansu 430 kilometrów (WLTP).
Osiągi plus komfort i praktyczność plasują ten nowy chiński samochód jako alternatywę dla tych, którzy szukają pojazdu o tego typu atutach. GAC Aion UT porusza się z prędkością maksymalną 180 km/h, ale nie jest zdecydowanie przeznaczony do bicia rekordów prędkości w pokonywaniu zakrętów. Bez tego wyprzedza wielu europejskich konkurentów, jeśli chodzi o technologie. W związku z tym, jeśli ten nowy chiński samochód dostanie odpowiednią cenę, może uszczknąć kawałek z tortu jakim jest europejski rynek. Pierwsze modele mają przyjechać już latem tego roku.
![samochód elektryczny Aion UT](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2FGAC-EV-Aion-UT-scaled.webp)
![Aion UT EV](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2025%2F02%2FAion-UT-EV-jpg.webp)