Nowy rok, nowe obowiązki dla polskich kierowców. O tym jednym szczególnie muszą pamiętać

Nowy rok niesie ze sobą podwyżki dla kierowców, a już wkrótce zupełnie nowy obowiązek. Dotyczy on nowych uprawnień, jakie muszą posiadać, a które dotąd znali tylko z zagranicznej prasy. Nie da się ich uniknąć bez finansowych konsekwencji, które są trzycyfrowe, jeśli chodzi o mandat. Dlatego pora się przyzwyczajać i przemyśleć jaki samochód kupić.

nowe obowiazki kierowców
Podaj dalej

Polski kierowców czekają nowe opłaty wynikające z faktu posiadania samochodu

Swobodne poruszanie się po drogach dziś wymaga od kierowców posiadania prawa jazdy, ważnego przeglądu i ubezpieczenia. Kolejny nadchodzący 2024 rok będzie przełomowy, bo pojawi się całkowicie nowa opłata wynikająca z ważnych przepisów. To dla wielu będzie prawdziwa motoryzacyjna rewolucja. Dlatego warto się do niej przygotować.

Od 1 lipca 2024 roku kierowcy w Polsce będą musieli obowiązkowo zaopatrzyć samochód w nową naklejkę na przednią szybę. Ma ona kosztować 5 zł i informować o normach emisji, jakie spełnia samochód. Jej posiadanie określają nowe przepisy dotyczące Stref Czystego Transportu. Te zaczną funkcjonować w Polsce i Polacy wzorem Brytyjczyków będą się zmagać z widmem dodatkowych opłat za swoje samochody.

przepisy dla kierowcow
www.gov.pl

Kraków jako numer jeden, a później kolejne miasta

Wiadomo już, gdzie pojawi się pierwsza taka strefa. Decyzję o jej wprowadzeniu podjął Kraków. Projekt Strefy Czystego Transportu powstał w wyniku przeprowadzonych badań ruchu na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej Strefy Czystego Transportu pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta.

Krakowska SCT będzie uruchamiana w dwóch etapach:

– I etap – ruszy 1 lipca 2024 r. – do strefy nie wjadą najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze samochody tj. blisko i ponad 30-letnie. Auta na paliwa benzynę i LPG muszą spełniać normę Euro 1, a te z silnikiem diesla -Euro 2. Ostrzejsze wymogi będą stosowane wobec samochodów zarejestrowanych po 1.03.2023. W przypadku benzyny i LPG będzie to Euro 3, a dla silników diesla Euro 5.
– II etap ma obowiązywać od lipca 2026 r. i obejmie ograniczeniami samochody ponad 26-letniei tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnie w przypadku diesla. To oznacza, że do Krakowa wjadą wyłącznie samochody na benzynę i LPG o normie Euro 3. Diesle musza spełniać normę Euro 5.

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także tych spoza Krakowa czy innych krajów niż Polska.

NIE PRZEGAP

https://wrc.net.pl/mh-tysiace-kierowcow-zaplaci-nowy-podatek-drogowy-kluczowa-jest-jedna-data

https://wrc.net.pl/mh-kierowcy-zaplaca-nowy-podatek-drogowy-ulgi-tylko-w-postaci-darmowych-kilometrow

Przeczytaj również