Masz Audi z silnikiem V6? Możesz je zatankować uwodornionym olejem roślinnym
Audi dopuszcza silniki wysokoprężne V6 o mocy do 210 kW/286 KM włącznie, do tankowania uwodornionym olejem roślinnym. Paliwo HVO, bo tak się nazywa, jest odpowiednie dla Audi z silnikiem diesla produkowanych od połowy lutego 2022 roku w modelach: A4, A5, A6, A7, A8, Q7 i Q8. Każdy z nich nadaje się do tankowania HVO.
Od marca jest to również możliwe dla odpowiednich jednostek w Audi Q5, a latem pojawi się A6 allroad w fazie rozbudowy do 180 kW/245 KM. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wyniesie od 7,3 do 7,1 litrów na 100 km. Emisje CO2 w cyklu mieszanym: 193-161 g / km².
Nowe paliwo do diesla to m.in. zużyty olej roślinny
Audi wytwarza paliwo HVO z materiałów resztkowych i odpadowych, w tym zużytego oleju spożywczego z przemysłu spożywczego lub pozostałości z rolnictwa. Alternatywne tańsze paliwo można mieszać z dieslem z dystrybutorów dostępnych na stacjach. Zalet stosowania HVO jest wiele, wynika to z jego składu i liczby cetanowej.
HVO to znacznie czystszy rodzaj paliwa do diesla, który pozwala zaoszczędzić od 70 do 95 procent CO2 w porównaniu do standardowego diesla. Ponadto wyższa liczba cetanowa, zapewnia wydajniejsze i czystsze spalanie. Ten rodzaj paliwa jest jednym z grupy paliw BTL (biomass-to-liquid) i jest kwalifikowane zgodnie z normą EN 15940.
Gdzie można zatankować HVO?
W Niemczech znajduje się tylko kilka stacji paliw HVO, w przeciwieństwie do Skandynawii. Dzieje się tak dlatego, że jeszcze nie uwzględniono w niemieckich przepisach normy paliwowej EN 15940.
Bardziej ekologiczny olej można zatankować w Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Finlandii, Estonii, Łotwie, Litwie, Holandii, Norwegii i Szwecji.
Brak na tej liście Polski oznacza, że polscy kierowcy mogą taniej zatankować tylko podczas wakacyjnych podróży. Warto pamiętać, że Audi wypuściło na rynek europejski 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne, które również można tankować HVO. Znajdziesz je m.in. w modelach A3, Q2 i Q3. Czterocylindrowe diesle przystosowane do HVO jeżdżą w Szwecji, Danii i we Włoszech. Napędzają modele A4, A5, A6, A7 i Q5.