Tesla zalicza upadek, a Rumuni są numerem jeden w Europie
Za nami już pierwsze sześć miesięcy 2024 roku. Na Starym Kontynencie rośnie wolumen nowych samochodów, ale wiadomo, że daty dostaw obejmują często zamówienia z 2023 roku. Dlatego śledzenie danych dotyczących motoryzacji w ostatnich miesiącach nie jest łatwe. Często odbiegają one od obecnych zamówień u dealerów.
Wystarczy jednak spojrzeć na najczęściej sprzedawane w Europie samochody od początku roku, aby zaobserwować, że technologia spalinowa zalicza wielki powrót na scenę. Podczas gdy w 2023 roku Tesla zajmowała najwyższe stopnie podium w Europie i na świecie, to pierwsze sześć miesięcy nie należy do Modelu Y, a do skromnej Dacii Sandero.
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 roku w Europie sprzedano 143 596 egzemplarzy tego modelu. To oznacza wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. Do tej pory Dacia Sandero znajdowała się na drugim miejscu w latach 2022 i 2023. Czy to oznacza, że rok 2024 będzie czasem zemsty rumuńskiej marki?
Dacia nieoczekiwanie dzieli podium z francuskim hitem
Rok 2024 może być bardzo udany dla marki Dacia. Na razie Sandero dzieli nieoczekiwanie podium z innym miejskim samochodem. Podobnie jak Sandero należy do innej marki z Grupy Renault.
To Clio, które notuje wzrost o 15 procent i może się pochwalić 114 623 egzemplarzami sprzedanymi w Europie w pierwszej połowie roku. Pomiędzy nimi jest inny (były) mistrz sprzedaży, Volkswagen Golf.
Model Volkswagena odnotował spektakularny wzrost o 43 procent, sprzedając 125 993 egzemplarzy kultowego modelu. Pierwszą piątkę zamykają: Volkswagen T-Roc i Peugeot 208. Poniżej prezentujemy Top 25 najchętniej kupowanych samochodów w Europie.
Jeśli chodzi o Model Y Tesli, to elektryczny samochód spadł na ósmą pozycję, notując największy spadek, sięgający 26 procent. W związku z tym, że słabe wyniki ogólnie odnotowują samochody elektryczne, to trudno o optymizm w tym segmencie. W porównaniu z pierwszą połową 2023 r. wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Europie w pierwszej połowie 2024 r. osiągnął zaledwie 1,3%. Ponadto udział pojazdów elektrycznych w rynku już nie rośnie, osiągając szklany sufit wynoszący 12,5%.
TOP 25 najlepiej sprzedających się modeli w Europie w pierwszej połowie 2024 roku wg. ilości sprzedanych egzemplarzy:
1. Dacia Sandero: 143 596 ,
2. VW Golf: 126 993,
3. Renault Clio: 114 623,
4. VW T-Roc: 111 381,
5. Peugeot 208: 107 097,
6. Skoda Octavia: 102 945,
7. Citroën C3: 102 304,
8. Tesla Model Y: 101 181,
9. Toyota Yaris Cross: 99 694,
10. Toyota Yaris: 93 576,
11. Peugeot 2008: 93 436,
12. Dacia Duster: 89 435,
13. Kia Sportage: 87 164,
14. Opel/Vauxhall Corsa: 87 102,
15. Ford Puma: 83 972,
16. Nissan Qashqai: 82 816,
17. Hyundai Tucson: 80 948,
18. Renault Captur: 80 778,
19. Fiat Panda: 76 450,
20. VW Tiguan: 74 675,
21. Abarth 500: 72 026,
22. Toyota Corolla: 70 701,
23. Audi A3: 70 149,
24. VW Polo: 67 125,
25. VW T-Cross: 62 225 egzemplarzy.