Mieszkańcy Paryża zagłosowali. Właściciele samochodów typu SUV zapłacą za parkowanie 3 razy więcej

SUV to nadal najchętniej kupowany typ samochodu. Nie jest tajemnicą, że zajmuje on większą powierzchnię parkingu niż ma to miejsce w przypadku klasycznego sedana. Władze Paryża mają w związku z tym duży problem i od jakiegoś czasu zapowiadali chęć pozbycia się z miasta dużych pojazdów.

suv oplaty parkowaniefrancja
Podaj dalej

Władze Paryża przeprowadziły w niedzielę ważne referendum

Od podwyższonych opłatach za parkowanie w Paryżu dla właścicieli SUV-ów mówiło się już jesienią zeszłego roku. W Niemczech już motywuje się właścicieli takich pojazdów za pomocą wyższych opłat za parkowanie. SUV jest tego typu samochodem, którym trudniej przecisnąć się niekiedy wąskimi ulicami i zmieścić na jezdni, z której korzystają rowerzyści i właściciele elektrycznych hulajnóg.

Władze Paryża podobnie jak miało to miejsce z hulajnogami elektrycznymi, pokusiły się o referendum, by poznać zdanie mieszkańców stolicy. Tym razem na temat podwyższonych opłat dla SUV-ów za parkowanie. Takie odbyło się w minioną niedzielę. Wyniki jasno dają do zrozumienia, że Paryżanie podobnie, jak burmistrz Paryża cenią sobie bezpieczeństwo drogowe i kwestię zanieczyszczenia powietrza.

„Paryżanie dokonali jasnego wyboru… inne miasta pójdą ich śladem” – poinformowała burmistrz stolicy Francji Anne Hidalgo.

parkowanie w miescie oplata
Za parkowanie w centrum  Paryża opłata będzie wyższa

Mieszkańcy Paryża są za trzykrotną podwyżką opłat dla SUV-ów

Paryżanie głosowali za potrojeniem kosztów parkowania dla SUV-ów. To zarówno dla tych spalinowych, jak i elektrycznych i hybryd. Wyniki referendum, które odbyło się w niedzielę, odzwierciedlają pogląd, że SUV nie jest tak mile widziany na zatłoczonych ulicach Paryża, jak Renault Twingo. Za trzykrotną podwyżką opłat za parkowanie głosowało 56,6% Paryżan. W głosowaniu wzięło udział  78 121 wyborców, to znacznie mniej, że w referendum w kwietniu 2023 r. dotyczącym elektrycznych hulajnóg.

Biorąc pod uwagę fakt, że liczba SUV-ów w tym mieście w ciągu ostatnich czterech lat wzrosła o 60% i stanowią one 15% z 1,15 miliona prywatnych samochodów, to szykują się spore wpływy do miejskiej kasy.

Prawdą jest, że zatłoczone miejskie uliczki stolicy Francji znacznie lepiej pasują do renault Twingo niż wielkiego SUV-a. Biorąc pod uwagę względu bezpieczeństwa drogowego i zanieczyszczenia powietrza, to decyzja o przeprowadzeniu referendum w sprawie pojazdów typu SUV była zasadna.

Burmistrz Paryża Anne Hidalgo postrzega ograniczenie ruchu SUV-ów w mieście jako „formę sprawiedliwości społecznej”. Powiedziała, że ​​głosowanie dotyczyło konkretnego typu kierowców: bogatych właścicieli najcięższych, najdroższych i zanieczyszczających środowisko samochodów na ulicach. Ci muszą się obudzić i zobaczyć, jak ich wybory wpływają na resztę miasta.

Chociaż podwyżka opłat za parkowanie dotknie wyłącznie mieszkańców spoza miasta, to nawet biorąc pod uwagę, że obejmie ok. 10% pojazdów zaparkowanych w Paryżu to przyniesie to dochód 35 milionów euro.

ciąg dalszy publikacji pod grafiką

wyższe opłaty za samochody typu SUV wyniki referendum
wyższe opłaty za samochody typu SUV wyniki referendum Paryż, Le Monde

Ile wyniosą i od kiedy wejdą w życie podwyższone stawki za parkowanie SUV-ów?

Przewiduje się, że zapowiadane nowe podwyższone opłaty wejdą w życie na początku września. Za parkowanie SUV-a na ulicach Paryża trzeba będzie zapłacić  do 18 euro/godz. (około 78 zł) w centrum. W pozostałej części miasta  12 euro (około 55 zł).

Podwyżki cen obejmą pojazdy typu SUV spalinowe lub hybrydowe o masie powyżej 1,6 tony oraz elektrycznych o masie ponad 2 ton. Jak wspominaliśmy powyżej, mieszkańcy Paryża nie będą musieli płacić dodatkowo. Zwolnione z takich podwyższonych opłat są także osoby pracujące w Paryżu, taksówkarze, handlowcy, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne.

Nie jest tajemnicą, że Paryż nie jest jedynym miastem który „motywuje” właścicieli SUV-ów finansowo. Lyon, trzecie co do wielkości miasto we Francji, zarządzane przez Partię Zielonych, ma własny system progresywnych opłat za parkowanie samochodów tego typu. Francuskie Grenoble właśnie się na takim zastanawia.

Przeczytaj również