Marka Volkswagen w obliczu wielkich zmian. W listopadzie kluczowe decyzje - nie tylko wobec pracowników

Listopad to ważny miesiąc dla marki Volkswagen. Gra toczy się o wielomilionowe oszczędności, co stanowi wielkie wyzwanie dla szefa Volkswagena, Thomasa Schäfera. Kierownictwo musi podjąć kluczowe decyzje, które zadecydują o przyszłości marki i oferty jej samochodów. Co znajduje się na liście planów? Co nieco już na ten temat wiadomo.

Volkswagen ID.3
Podaj dalej

Volkswagen podejmuje kluczowe decyzje wobec swoich fabryk

Według publikacji niemieckiego Automobilwoche, Volkswagen w ramach oszczędności rezygnuje z pierwotnie planowanej nowej fabryki w Warmenau, gdzie miał powstać samochód przyszłości Trinity. Zespół projektowy już rozwiązano, a taki ruch to oszczędność ok. 2 miliardów euro w budżecie Volkswagena. Według udostępnionych informacji Trinity ożyje- ale w Zwickau.

Wiadomo także, że fabryka w Osnabrück będzie domem dla marki Porsche. To stamtąd wyjedzie kolejny, w pełni elektryczny sportowy model. To według Automobilwoche efekt rezygnacji Volkswagena z fabryki. Nie wiadomo, czy otrzyma za to pieniądze od Porsche.

elektryczny Volkswagen ID3
elektryczny Volkswagen ID3

Marka rozważa rezygnację z produkcji elektrycznego VW ID.3 w Dreźnie

Kolejną ważną decyzją, o której wspomina Automobilwoche, jest kolejna z opcji , jaką rozważa Volkswagen, czyli zaprzestanie produkcji ID.3 w „Gläserne Manufaktur” w Dreźnie. Taka wiadomość pojawiła się już kilka tygodni temu i wywołała ogromne emocje nie tylko VW Saxony i ale także polityce krajowej.

Prestiżowa lokalizacja ma zagwarantowaną produkcję do 2026 r. Volkswagen zastanawia się, w jaki sposób mógłby ją wykorzystać w przyszłości. Przejście na elektromobilność ma zmniejszyć złożoność produkcji i pozwolić na efektywne wykorzystanie fabryk Volkswagena. To wszystko po to, by były rentowne. Taki efekt marka chce zyskać, oszczędzając na kosztach.

Nie jest tajemnicą, ze właśnie w tym celu Wolfsburg zakupił platformę segmentu B od chińskiego producenta samochodów elektrycznych Xpeng. Partnerstwo opłaca się bardziej niż rywalizacja. Podobnie zrobiło Audi, które obecnie pozostaje w relacji partnerskiej z chińskim SAIC.

Volkswagen ID.7 Tourer
Elektryczny Volkswagen ID.7

Volkswagen zoptymalizuje koszty – zatrudnienia i produkcji ogniw do samochodów

Według Automobilwoche, Volkswagen pokłada wielkie nadzieje wobec firmy PowerCo, która produkuje ogniwa akumulatorowe. Standardowy akumulator opracowany przez VW pozwala zredukować koszty nawet o połowę. Pierwsza fabryka akumulatorów powstanie według planów w 2025 r. w Salzgitter.

W dalszej kolejności takie pojawią się w Walencji i Ontario. Nie wiadomo jednak, czy taka powstanie w Czechach. Volkswagen cały czas się nad tym zastanawia. Wiadomo, że zaniechanie takiej inwestycji to kolejne wielkie oszczędności, których marka potrzebuje.

Oszczędności wygeneruje także strategia złożoności oferowanych modeli samochodów, a także zaopatrzenia w komponenty. Volkswagen rozważa wiele różnych opcji, by zaoszczędzić na wydatkach. Jakie nowe strategie przyjmie, by zwiększyć zyski ze sprzedaży swoich produktów, dowiemy się w tym miesiącu. Teraz trwają intensywne rozmowy kierownictwa z przedstawicielami pracowników.

Ważne jest, by wypracować taki plan, który możliwie w jak najmniejszym stopniu doprowadzi do zwolnień w fabrykach Volkswagena. Mówi się o zastosowaniu metody „demograficznej” w cięciu kosztów zatrudnienia. To oznacza m.in. przejście na emerytury tych pracowników, którzy mają już świadczenia.

Przeczytaj również