Kontrolki awarii silnika – jaka zwiastuje poważny problem?
Nie da się ukryć, że jeśli chodzi o kontrolki awarii silnika, to jedną z najistotniejszych jest kontrolka check engine. To ona informuje o wszelkich nieprawidłowościach w funkcjonowaniu silnika. Pojawia się wraz z błędami, które zostaną zapisane w pamięci komputera samochodu. Samochody wyposażone w taki układ samodiagnozujący są dostępne na rynku od 2001 r.
To właśnie dzięki takiemu systemowi kierowcy informowani są na bieżąco o tym, czy układ napędowy działa prawidłowo. Zebrane informacje trafiają do komputera, a wszelkie nieprawidłowości pojawią się na desce rozdzielczej w postaci kontrolki check engine. Jeśli zaświeci się na czerwono, należy bezwzględnie, ale bezpiecznie zatrzymać samochód. Taka sama w kolorze pomarańczowym bądź żółtym wymaga wizyty u mechanika w celu właściwej diagnostyki problemu.
Jakie jeszcze komunikaty zwiastują zbliżającą się awarię silnika?
Kontrolka awarii silnika check engine nie jest jedyną, która związana jest z groźnymi awariami jednostki napędowej. Ma ona szerokie znaczenie, bo wiąże się np. z informacją o wypadaniu zapłonu, zbyt niskim napięciem w instalacji elektrycznej podczas rozruchu, czy o nieprawidłowych wartościach zmierzonych przez czujniki. Takie awarie nie wykluczają możliwości dalszej jazdy. Co innego gdy, taka sygnalizuje uszkodzenie cewek zapłonowych, czy awarię sondy lambda. Dlatego nie należy omijać warsztatu, jeśli się pojawi.
Kontrolka, która zwiastuje poważny problem mogący doprowadzić do unieruchomienia silnika to także ta od oleju. Pojawienie się takiego komunikatu na desce rozdzielczej wskazuje na zbyt niski poziom oleju w silniku, ewentualnie inny problem z rozprowadzeniem oleju po silniku. Dlatego, jeśli się pojawi, konieczna jest szybka reakcja ze strony kierującego.
Najlepiej zatrzymać samochód i sprawdzić poziom oleju specjalnym bagnetem. Jeśli przyczyna tkwi w zbyt małej ilości, to dobrze jest go dolać. Warto w związku z tym mieć taki zapas w samochodzie. Zlekceważenie takiego komunikatu prowadzić może nie tylko do awarii, ale do całkowitego uszkodzenia silnika. Tak będzie, jeśli ten z braku odpowiedniego smarowania po prostu się zatrze.
Kontrolki awarii silnika w pojazdach elektrycznych i hybrydowych
Nie jest tajemnicą, że motoryzacja obecnie przechodzi transformację i coraz częściej na ulicach pojawiają się samochody elektryczne i hybrydowe. Kontrolki, jakie powinny zaniepokoić właścicieli takich samochodów to na pewno ta pomarańczowa bądź żółta, oznaczona symbolem klucza oraz samochód z wykrzyknikiem pośrodku.
Pierwsza z nich zwiastuje problem z układem elektrycznym pojazdu, akumulatorem bądź układem trakcyjnym. Druga kontrolka ostrzega kierowcę o problemach związanych tylko i wyłącznie z układem elektrycznym, np. akumulatorem, okablowaniem czy właśnie silnikiem. W tej sytuacji warto niezwłocznie odwiedzić serwis mechaniczny.
Inne kontrolki, jakie powinny niepokoić kierowców takich nowoczesnych samochodów to te ostrzegające o niewłaściwej temperaturze akumulatora. Będzie to ikonka termometru wewnątrz baterii, która zaświeci się, gdy silnik będzie zbyt gorący, albo temperatura akumulatora trakcyjnego będzie wysoka. Aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji, kierowca powinien jak najszybciej, ale bezpiecznie zjechać na pobocze i zatrzymać i wyłączyć pojazd. W razie potrzeby warto wyjaśnić, jak dalej postępować z przedstawicielem serwisu takiego pojazdu.