Jaki olej do diesla to najlepszy wybór? Musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii

Jaki olej do diesla to najlepszy wybór? Musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii

audi tdi silnik diesla

Podaj dalej

Współczesne oleje silnikowe są dość uniwersalne, ale w przypadku silników diesla musisz zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Zwłaszcza jeśli posiadasz jedną z bardziej zaawansowanych konstrukcji. Turbosprężarka czy filtr cząstek stałych DPF podnosi wymagania jakości w kwestii doboru oleju.

Wybór oleju do silnika diesla- na co zwrócić uwagę?

Właściwy dobór oleju spośród dostępnych na rynku produktów staje się trudniejszy w przypadku silników diesla. Dużo łatwiej o wybór w przypadku jednostek benzynowych. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Nowoczesny silnik wysokoprężny to skomplikowana konstrukcja. Ponadto znosi większe obciążenia niż w przypadku jednostek benzynowych. Wynika to, chociażby z faktu, że dużo szybciej osiąga maksymalny moment obrotowy.

Must have w nowoczesnych dieslach, czyli turbosprężarka także „korzysta” ze smarowania olejem silnikowym. W związku z tym trzymanie się wytycznych producenta to konieczność w kwestii wyboru oleju.

Na ogół w silnikach diesla stosuje się oleje syntetyczne, ponieważ pozostałe opcje tj. półsyntetyk i olej mineralny nie nadążają za najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi.

Diesel TDI
fot. VW

Jaki olej do diesla z filtrem DPF?

Samochód wyposażony jest w filtr DPF (lub FAP), wymaga oleju z dopiskiem „Low SAPS”. Według normy ACEA właściwy olej do silników diesla z filtrem cząstek stałych oznaczony jest literą C i następującą po niej cyfrą od 1 do 4.

Oleje przeznaczone do tego typu silników wysokoprężnych charakteryzują się niską zawartością dodatków uszlachetniających, które powodują osadzanie się w filtrze związków takich jak popiół siarczanowy, fosfor i siarka.

Gdyby tak było, zapchałyby filtr w bardzo szybkim czasie i w rezultacie go zniszczyły. Co prawda nie doprowadziłoby to do awarii silnika, ale zakup nowego filtra cząstek stałych, to spore obciążenie dla portfela.

Właściwie dobrany olej to oszczędność nawet 10 tys. i ochrona przed zanieczyszczeniami i skutkami pracy w wysokich temperaturach.

silnik diesla
Istockphoto

Rodzaj wtrysku paliwa, a dobór oleju

Pompowtryskiwacze to element szczególnej troski, w związku z tym przy doborze oleju do silnika warto zwrócić uwagę na rodzaj wtrysku paliwa.
Napędzane krzywkami na wałku rozrządu elementy wtrysku wymagają zastosowania odpowiedniego oleju. Zalanie niewłaściwego środka smarnego stwarza ryzyko zatarcia mechanizmu napędu pompowtryskiwaczy (tzw. rolek) na styku z krzywką wałka rozrządu.

Pompowtryskiwacz wytwarza z ogromne, sięgające 2000 barów ciśnienie, stąd jego precyzyjna współpraca z napędem jest bardzo ważna.

pompowtryskiwacze diesla
foto: Facebook, LS Serwis

Masz starszy samochód z silnikiem diesla? O tym musisz wiedzieć

Starsze samochody i ich właściciele nie muszą się martwić o ochronę występujących w nich rozwiązań technicznych. Proste konstrukcje, jak wolnossące silniki diesla, muszą zwrócić uwagę na oznaczenie jakości API (amerykańska norma, z dwuliterowymi kodami).

Tu nie ma rozgraniczenia na oleje przeznaczone tylko do silników benzynowych lub diesla. Na opakowaniach są bowiem podwójne oznaczenia. Oba składają się z dwóch liter. Pierwsza oznacza normę dla silnika. W przypadku benzyny jest to S zaś dla diesla C.

Druga symbolizuje jakość: im dalej w alfabecie, tym wyższa. W przypadku oleju do silników wysokoprężnych może pojawić się jeszcze cyfra, symbolizująca tzw. pod normę.

Warto pamiętać o zasadzie, która mówi, że jeśli stosujemy olej syntetyczny, to należy się tego trzymać i nie schodzić z technologią na niższe szczeble. Jeśli chcesz coś zmieniać, to zawsze na lepsze parametry lepkości – pomagające chronić wyeksploatowany, zużyty silnik.

czarny olej z silnika diesla
Freepic

Czarny olej tuż po wymianie?

Reasumując, im nowszy i bardziej zaawansowany technologicznie diesel, tym większe wyzwanie przy wyborze odpowiedniego oleju. Oszczędzanie na oleju jest nieopłacalne, bo może wygenerować dużo wyższe koszty napraw drogich podzespołów.

Widok czarnego oleju krótko po jego wymianie nie powinien wzbudzać niepokoju. Sprawcą czarnego koloru oleju są dyspersanty, które nie dopuszczają do osadzania się wewnątrz silnika sadzy.

Olej w silniku Diesla powinien być czarny, wiemy wówczas, że dobrze spełnia swoje zadanie, czyli chroni silnik. Kierowca musi zadbać o silnik, przestrzegając częstotliwości wymiany, a także regularnego sprawdzania poziom oleju.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News