Jak mierzyć poziom oleju- na ciepłym czy zimnym silniku? O tym musisz wiedzieć, zwłaszcza gdy masz diesla

Jak mierzyć poziom oleju- na ciepłym czy zimnym silniku? O tym musisz wiedzieć, zwłaszcza gdy masz diesla

silnik olej audi

Podaj dalej

Olej silnikowy wspomaga prawidłową pracę silnika, dlatego istotną rzeczą jest kontrolowanie poziomu oleju. Dlaczego to takie istotne wiedzą nawet kursanci odbywający kurs prawa jazdy. Niestety wielu kierowców o tym, zapomina i w konsekwencji płaci za naprawy silnika.

Pomiar oleju w silniku- o tym musisz wiedzieć

Prawidłowa kontrola poziomu oleju jest możliwa w przypadku gdy samochód stoi na równej powierzchni. Po wyłączeniu silnika należy odczekać 10-15 minut – tak by środek smarny trochę się schłodził.

Podczas kontroli poziomu oleju, warto zwrócić uwagę na jego kolor i zapach. Olej w dobrej kondycji ma zwykle jasną, przezroczystą barwę. Im ciemniejszy ma kolor, tym bardziej jest zużyty. W oleju nie powinno się wyczuwać zapachu benzyny. Jeśli zauważysz jakiekolwiek odchylenia od normy, warto odwiedzić mechanika.

mechanik sprawdza olej
Adobe iStock

Jak mierzyć poziom oleju- na zimnym czy ciepłym silniku?

Technicznie rzecz biorąc, pomiaru można dokonać zarówno na ciepłym, jak i zimnym silniku. Warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Ciepły i zimny olej mają inne właściwości.

Zimny olej jest gęstszy więc jego granicę wyraźniej widać na bagnecie. Im większa temperatura tym środek smarny zwiększa się jego objętość. W tej sytuacji może dojść do zafałszowania wyników pomiaru. Dlatego część producentów podaje nawet dwie skale pomiarowe na bagnecie- dla zimnego i ciepłego silnika.

Czy jakaś z metod pomiaru jest lepsza? Zdecydowanie pierwsza. W dużej mierze chodzi o fakt, że na zimnym silniku kierowca ma większą pewność co do precyzji pomiaru. Trzeba pamiętać, by w czasie dłuższego postoju olej zdążył spłynąć do miski olejowej.

Poziom środka smarnego w silnikach diesla

W przypadku diesla, który posiada filtr DPF i w głównej mierze jest eksploatowany w mieście, zdarza się, że poziom oleju znacznie przekracza maksymalny poziom. Dzieje się tak w czasie procesu regeneracji filtra cząstek stałych.

Elektronika zwiększa dawki paliwa, które służą podniesieniu temperatury spalin oraz wypaleniu sadzy z filtra. W przypadku jazdy wyłącznie miejskiej proces wypalania zwykle nie ma szans dobiec końca, dlatego jest powtarzany.

Część niespalonego oleju napędowego trafia poprzez gładzie cylindrów do miski olejowej. Wówczas olej miesza się z paliwem, co w rezultacie pogarsza jego właściwości smarne. Zdiagnozowanie problemu i szybka wymiana oleju na nowy pozwala zaoszczędzić na wydatkach na naprawę silnika.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News