Jak jeździć na zimnym silniku? Kierowcy tego nie wiedzą i robią to źle

Jak jeździć na zimnym silniku? Kierowcy tego nie wiedzą i robią to źle

To paliwo zamarza w baku

Podaj dalej

Każdy silnik, czy to benzyna czy diesel nie przepada za zimnem, a kierowcy odstawiając auta na parking muszą się liczyć z tym, że poranny rozruch zimą musi wyglądać nieco inaczej. Jak należy jeździć zimą na zmarzniętym silniku? Wyjaśniamy

Jazda zimą po uruchomieniu silnika musi wyglądać nieco inaczej

Pozostawienie auta zimą na zewnątrz nie pozostaje bez wpływu na silnik. Nie wszyscy kierowcy posiadają garaż by nie musieć się martwić o panujące na zewnątrz temperatury.

Żaden silnik nie przepada za zimnem, a rozruch auta przy niskiej temperaturze jest nieco utrudniony. Zamarzają bowiem również płyny oraz olej. O ile oleje mogą pracować w niskich temperaturach, o tyle ich parametry podczas rozruchu nie są idealne.

Dlatego kierowcy powinni pamiętać o kilku ważnych zasadach, bo jazda na zimnym silniku może się skończyć sporym wydatkiem na wiosnę.

Temperatura robocza, czyli jaka?

W zależności od konstrukcji silnika przyjmuje się, że wartość temperatury roboczej waha się między 80 a 100 stopniami Celsjusza. Czas potrzebny na osiągnięcie tego pułapu jest różny i zależy m.in od temperatury panującej na zewnątrz.

Starszy diesel może potrzebować nawet kilkunastu minut jazdy, w związku z tym nie ma sensu grzać samochodu na postoju. W takiej sytuacji bowiem trwałoby to znacznie dłużej.
Jeśli masz benzyniaka z niewielkim silnikiem, wystarczy ci kilka minut jazdy, by silnik osiągnął optymalną temperaturę.

Kierowcy zazwyczaj popełniają kluczowy błąd i grzeją silniki na postoju. To nie tylko mniej efektywne rozwiązanie ale grozi za nie spory mandat.

samochód zimą kierowcy o tym nie wiedzą
Freepik

Silnik jest zimny? Kierowcy muszą zwrócić uwagę na ten ważny szczegół

Kierowcy powinni pamiętać o tym, że zimny silnik potrzebuje kilku minut na osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej. Z związku z tym, mają obowiązek ostrożnie traktować pedał gazu i przestrzegać kilku ważnych zasad.

Wysokie obroty na nie nagrzanym silniku znacznie obciążają jednostkę napędową podczas gdy poszczególne podzespoły i elementy nie są wystarczająco chronione. Jak tego uniknąć?
Silnik najlepiej pracuje na niższych obrotach. W przypadku diesla jest to pułap nieco powyżej 2 tys. , benzyna najlepiej czuje się w przedziale do 2,5 tys obrotów. Warto zwrócić uwagę na biegi i znacznie wcześniej je zmieniać.

Właściwa temperatura jednostki gwarantuje ochronę przed obciążeniami. Niewłaściwa eksploatacja silnika zimą nie tylko podwyższa spalanie paliwa, ale w dalszej perspektywie może skutkować poważnymi uszkodzeniami.

Niewłaściwa jazda na zimnym silniku może słono kosztować kierowców. Najczęściej spotykane awarie to uszkodzenia turbosprężarki, tłoków, pierścieni i zaworów. Dochodzi nawet do pęknięcia głowicy. Zasada jest prosta- rozgrzewaj silnik podczas jazdy i pilnuj obrotów. Zimny silnik, to zimny olej, a to dla niego może skończyć się źle.

Zima kontra mandat. Sprawdź za co możesz go dostać i jak się zabezpieczyć, bo szybko stracisz 500 zł

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News