O samochód trzeba dbać. Co i jak często wymieniać? Kierowcy tego nie wiedzą

O samochód trzeba dbać. Co i jak często wymieniać? Kierowcy tego nie wiedzą

samochód

Podaj dalej

Regularne przeglądy i czynności serwisowe są gwarancją, że nasz samochód utrzymamy w doskonałym stanie przez lata. Ma to niewątpliwie wpływ na cenę, gdy zechcesz go później odsprzedać. Problem w tym, że kierowcy często nie wiedzą co i jak często wymieniać- zwłaszcza gdy zmienią samochód na nowy.

Czynności serwisowe to klucz do tego, by mieć samochód w doskonałym stanie

Kiedy chcesz kupić samochód, niewątpliwie warto zerknąć na ceny części eksploatacyjnych. Musisz się bowiem liczyć z ich wymianą, co pozwoli ci na długą bezawaryjną jazdę.

Kierowcy w nowszych samochodach nie mają z tym problemu, bo mają od tego powiadomienia. Dlatego nie zapominają na czas odwiedzić warsztatu. Po pokonaniu odpowiedniego przebiegu  samochód poinformuje kierowcę, że nadszedł czas by wymienić klocki hamulcowe, oleje lub filtry.

Czasami te wskazania mogą być mylące, bo nie zawsze znajdują pokrycie w rzeczywistym zużyciu danego elementu. Taka sytuacja ma miejsce na przykład w kwestii wymiany oleju. Niestety w większości przypadków okres pomiędzy wymianami jest zbyt długi. Jak często więc powinniśmy wymieniać części i płyny eksploatacyjne?

olej w silniku a dpf
Freepik

Olej w silniku i filtr- nawet co 10 tys.km

Wymiana oleju silnikowego to podstawowa i najważniejsza czynność w eksploatacji samochodu. Producenci samochodów zalecają wymianę po przebiegu 15-20 tys. km. Jeśli chodzi o oleje LongLife, to nawet 30 tys.km. To teoria, a jak jest w praktyce?

Jak wskazuje wieloletnie doświadczenie mechaników, częstsze wymiany oleju mają duży wpływ na żywotność silnika. Dlatego, aby nie dopuścić do sytuacji odkładania w silniku nagaru lub zatarcia silnika, warto wymieniać olej co 10 tys. km, zwłaszcza jeśli dużo podróżujesz albo lubisz dynamiczną jazdę.

Zakup 5 l dobrej jakości oleju silnikowego to wydatek rzędu 200 zł. To niewiele biorąc pod uwagę, że chroni cię przed wieloma kosztownymi usterkami.

Filtr powietrza dba o czystość układu dolotowego- wymieniaj go co 15 – 20 tys. km

Filtr powietrza to element eksploatacyjny samochodu o jakim najczęściej zapominają kierowcy. Tymczasem chroni silnik przed kurzem, piaskiem i licznymi zabrudzeniami jakie spotykamy na drodze.

Dlatego bardzo ważne jest aby kierowcy kontrolowali stan w jakim się znajduje, a nie jest to trudne. Wystarczy zdjąć jego pokrywę, by sprawdzić jak wiele zabrudzeń zgromadził.

Jeśli wybrałeś filtr powietrza dobrej jakości, to powinieneś go zmienić po przebiegu ok. 15-20 tys. km. Nie zapominaj jednak, że bardzo wiele zależy od warunków w jakich najczęściej się przemieszczasz.

filtr powietrza audi a3

Świece tracą zapłonowe właściwości już po przebiegach 20-30 tys.km

Samochód traci moc? silnik nierówno pracuje? To może świadczyć o tym, że zaszła konieczność wymiany świec zapłonowych albo nawet przewodów zapłonowych. Kiedy zazwyczaj warto je wymienić?

To zależy od tego jakiego są rodzaju. Do najbardziej trwałych zalicza się świece platynowe lub irydowe. Te wytrzymają przebiegi od 80 do 100 tys. km . Standardowe, niklowe lub niklowo-litowe najlepiej wymienić po przebiegu 20-30 tys. km.

samochód świece żarowe

Filtr kabinowy wystarczy ci na rok

Za filtrowanie zanieczyszczeń we wnętrzu samochodu odpowiada filtr kabinowy. To ważny element wyposażony we wkładkę węglową, dzięki której wychwyci zanieczyszczenia gazowe, alergeny czy przykre zapachy.

Taki filtr kabinowy wymieniaj raz w roku, a gdy będziesz to robił najlepiej od razu zadbaj o klimatyzację. Odgrzybiona i uzupełniona klimatyzacja oraz nowy filtr kabinowy, to dobry sposób na to, by uchronić się przed parowaniem szyb wewnątrz samochodu.

Klocki i tarcze hamulcowe wymieniaj według poniższych zaleceń mechaników

Nie da się jednoznacznie określić, kiedy należy wymieniać klocki i tracze hamulcowe. Ich stopień zużycia zależy od stylu jazdy kierowcy. Logicznie rzecz biorąc, szybciej się zużyją gdy jeździsz w mieście częściej niż po autostradzie. Ponadto stopień ich zużycia zależy od ich jakości.

Znane są przypadki gdy najtańsze zamienniki zawiodły już po kilkuset kilometrach jazdy. Według mechaników realny przebieg klocków hamulcowych wynosi 10-50 tys. km. Jak widzisz, rozbieżność jest duża, dlatego skontroluj ich stan na przykład podczas sezonowych wymian opon. W przypadku tarcz hamulcowych mechanicy zalecają wymianę w cyklu co drugą lub co trzecią wymianę klocków (ok. 50-100 tys. km). Płyn hamulcowy warto wymieniać co ok. 5 lat lub według zaleceń producenta.

Filtr paliwa wymieniaj wg wskazań producenta

Ukryty pod podłogą lub maską filtr paliwa, to element eksploatacyjny samochodu, o jakim łatwo zapomnieć. Puszkę z filtrem należy wymieniać średnio co ok. 30-120 tys. km. Dokładne dane mogą się różnić w zależności od producenta samochodu.

Jedno jest pewne- nie warto pomijać wymiany tego elementu, zwłaszcza jeśli masz nowoczesny samochód z silnikiem diesla. Te konstrukcje są bowiem bardzo wrażliwe na czystość i jakość paliwa.

Jeśli zatem dawno nie wymieniałeś filtra paliwa, lepiej zrób to, zanim nadejdą srogie mrozy. W minusowych temperaturach z oleju napędowego zaczną się wytrącać kryształki lodu oraz drobiny parafiny. W przypadku niesprawnego filtra paliwa może dojść do uszkodzenia wtryskiwaczy.

samochód zimą

Nie zapomnij o oponach i kilku ważnych elementach

Jeśli chodzi o opony to przyjmuje się , że ich maksymalna żywotność wynosi 10 lat, ale musisz pamiętać o tym, by kontrolować stan bieżnika.
Jeśli posiadasz samochód z manualną skrzynią biegów i poruszasz się głównie po mieście, powinieneś zwrócić uwagę na sprzęgło. Charakterystycznym objawem jego zużycia jest uślizg. Żywotność tego elementu przewiduje się na przebieg ok. 100-200 tys. km.

Wymiana oleju w skrzyni biegów to bezwzględny obowiązek, zwłaszcza jeśli twój samochód posiada automatyczną skrzynię biegów. Olej warto wymieniać nawet wtedy, gdy producent samochodu tego nie przewiduje. Producenci skrzyń biegów nie mają wątpliwości i zalecają zwykle wymianę co ok. 80-120 tys. km lub co 5-7 lat.

Do bezawaryjnej jazdy jest ci potrzebny sprawny rozrząd. Wymiana dotyczy zarówno pasków rozrządu, jak i łańcuchów. Naprawy konsekwencji zerwanego paska są kosztowne, dlatego trzeba pamiętać o wymianie co ok. 60-120 tys. km.

Olej w skrzyni biegów. Sprawdź jaki wybrać i czy może to być zamiennik

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News