Ponad trzysta tysięcy mniej starych zanieczyszczających środowisko samochodów
Według danych portalu Maszol.ro, który powołuje się na informacje uzyskane z Funduszu Ochrony Środowiska (AFM), w ciągu 5 lat z dróg Rumunii zniknęło ponad 300 tys. starszych samochodów. W ich miejsce w ramach programów rządowych kierowcy z dopłatą mogą kupić nowe i tak zrobiło ponad 266 tys. osób. W pierwszych 10 miesiącach tego roku sprzedano kolejne 30 tys. nowych samochodów.
To oznacza, że takie rozwiązania przynoszą oczekiwane skutki, a nawet przekładają się na korzyści lokalnego producenta samochodów. Nie jest tajemnicą, że jak na Rumunię przystało, to prym w nowo zakupionych pojazdach wiodą te z logo Dacii.
Podobny program oferuje się kierowcom w Londynie. Tam jednak nie robi on furory ze względu na zbyt niskie kwoty dopłat. Kierowcy, jeśli na złomowanie się zdecydują, to nie wszyscy decydują się na zakup nowego pojazdu. Główną przeszkodą są bowiem ceny tych nowszych. Wielu kierowców więc woli stary samochód sprzedać i zatrzymać pieniądze.
Za samochód osobowy płaci się Londyńczykom i mieszkańcom strefy ULEZ 2 tys. funtów, czyli nieco ponad 10 tys. zł. Na takie pieniądze mogą liczyć ci o niskich dochodach. W Rumunii, za zezłomowanie starego samochodu w ramach programu Rabla Plus, można uzyskać dofinansowanie w wysokości:
– 45 tys. lei, czyli 39,7 tys. zł – na zakup nowego samochodu z napędem elektrycznym,
– 20 tys. lei, czyli 17,6 tys. zł – na zakup pojazdu z napędem hybrydowym,
– 5,5 tys. lei, czyli 4,8 tys. zł na zakup motocykla elektrycznego.
Dacia może być dumna z takiego wyniku
Jak już wspominaliśmy, spośród producentów najwięcej na programie dla kierowców w Rumunii skorzystała Dacia. Tylko w tym roku prawie 35% nowo zakupionych samochodów z dotacji państwa to właśnie te rumuńskiej marki. W sumie już 10 628 samochodów od Dacii.
Marki takie jak Toyota i Renault sprzedały uczestnikom rządowego programu nieco ponad 3 tys. nowych samochodów. Różnica jest więc znaczna, a Dacia może być dumna z takiego wyniku.
W ciągu ostatnich pięciu lat w ramach programów Rabla Classic i Plus do krajowego parku samochodowego trafiło 32 500 samochodów przyjaznych dla środowiska. Pierwsze 10 miesięcy 2023 roku pozwoliły na zakup 26 480 egzemplarzy pojazdów w pełni elektrycznych.
W tej kategorii nowych samochodów finansowanych ze środków pozyskanych w ramach programów też króluje Dacia. Tylko w tym roku sprzedała w ten sposób 4354 egzemplarzy Spring, co dało jej ponad 42% udziału w rynku. To na razie jedyny tego typu samochód w gamie modeli producenta.
Dużym beneficjentem programu jest także Tesla, która dzięki wsparciu rumuńskich programów rządowych sprzedała w tym roku 1549 samochodów. W rankingu marek preferowanych przez klientów, na kolejnych miejscach plasują się Volkswagen, Renault i Hyundai. CZYTAJ TAKŻE:Nowa Dacia Duster 2024 z trzema nowymi technologiami. Jedna z nich będzie dla kierowców miłym zaskoczeniem