Czy silnik powinien brać olej? Kiedy kończy się granica, która zwiastuje kosztowny problem?

Czy silnik powinien brać olej? Kiedy kończy się granica, która zwiastuje kosztowny problem?

czy silnik powinien pobierac olej

Podaj dalej

Kierowcy będący właścicielami niektórych współczesnych modeli aut muszą często dolewać olej. W teorii prawidłowo działający silnik nie powinien w ogóle spalać oleju w okresach pomiędzy przeglądami. A jak jest w praktyce i z czego to wynika?

Silnik może brać olej czy jest to oznaka awarii?

Olej w silniku co do zasady pracuje w obiegu zamkniętym. W związku z tym, że nie bierze udziału w spalaniu paliwa, kierowca nie powinien doświadczać zjawiska pobierania oleju przez silnik. W praktyce jednak dopuszcza się niewielkie ubytki oleju, które jednak nie powinny mieć negatywnego wpływu na pracę silnika. Kiedy pojawia się problem?

Kiedy silnik zacznie spalać olej w ilości przekraczającej 0,2 l/100 km, kierowca powinien zwrócić szczególną uwagę i częściej kontrolować poziom oleju. Taka sytuacja generuje dodatkowe wydatki, nie tylko w postaci dolewek oleju.

Zaniedbanie problemu niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. W sytuacji, gdy poziom oleju jest za niski, może dojść do przerwania tzw. filmu oleju, czyli cienkiej warstwy oleju smarnego, która oddziela współpracujące ze sobą elementy i zapobiega ich zatarciu.

Olej jest ważnym elementem, który wpływa na pracę wielu ważnych części np. napinacza łańcucha rozrządu. Gdy jest go za mało i spada jego ciśnienie, napinacz nie naciąga wystarczająco łańcucha rozrządu, co w rezultacie drastycznie obniża jego trwałość.

YouTube Valvoline Motor Oil

Dlaczego silniki zużywają olej?

Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest, nieszczelność pierścieni tłokowych. Wynika to z faktu, że producenci, chcąc obniżyć tarcie, montują cienkie pierścienie o delikatnej konstrukcji, które szybko zaczynają przepuszczać olej (już przy 100 tys. km).

Ten problem występował m.in. w pierwszych silnikach TSI, które później zyskały miano szczególnie awaryjnych. Produkt spalania oleju w postaci nagaru może zablokować pierścienie w rowkach, osadzić się w komorach spalania i na zaworach.

Jedynym lekiem na usunięcie problemu może być przeróbka tłoków na szersze pierścienie. W najgorszym przypadku kierowcę czeka kosztowny remont całego silnika (6-8 tys. zł).

Czy kierowca powinien zmienić olej przed zimą? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie tutaj.

Przeczytaj również