Czy silnik powinien brać olej? Kiedy kończy się granica, która zwiastuje kosztowny problem?

Kierowcy będący właścicielami niektórych współczesnych modeli aut muszą często dolewać olej. W teorii prawidłowo działający silnik nie powinien w ogóle spalać oleju w okresach pomiędzy przeglądami. A jak jest w praktyce i z czego to wynika?

czy silnik powinien pobierać olej
Podaj dalej

Silnik może brać olej czy jest to oznaka awarii?

Olej w silniku co do zasady pracuje w obiegu zamkniętym. W związku z tym, że nie bierze udziału w spalaniu paliwa, kierowca nie powinien doświadczać zjawiska pobierania oleju przez silnik. W praktyce jednak dopuszcza się niewielkie ubytki oleju, które jednak nie powinny mieć negatywnego wpływu na pracę silnika. Kiedy pojawia się problem?

Kiedy silnik zacznie spalać olej w ilości przekraczającej 0,2 l/100 km, kierowca powinien zwrócić szczególną uwagę i częściej kontrolować poziom oleju. Taka sytuacja generuje dodatkowe wydatki, nie tylko w postaci dolewek oleju.

Zaniedbanie problemu niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje. W sytuacji, gdy poziom oleju jest za niski, może dojść do przerwania tzw. filmu oleju, czyli cienkiej warstwy oleju smarnego, która oddziela współpracujące ze sobą elementy i zapobiega ich zatarciu.

Olej jest ważnym elementem, który wpływa na pracę wielu ważnych części np. napinacza łańcucha rozrządu. Gdy jest go za mało i spada jego ciśnienie, napinacz nie naciąga wystarczająco łańcucha rozrządu, co w rezultacie drastycznie obniża jego trwałość.

YouTube Valvoline Motor Oil

Dlaczego silniki zużywają olej?

Najczęstszą przyczyną takiej sytuacji jest, nieszczelność pierścieni tłokowych. Wynika to z faktu, że producenci, chcąc obniżyć tarcie, montują cienkie pierścienie o delikatnej konstrukcji, które szybko zaczynają przepuszczać olej (już przy 100 tys. km).

Ten problem występował m.in. w pierwszych silnikach TSI, które później zyskały miano szczególnie awaryjnych. Produkt spalania oleju w postaci nagaru może zablokować pierścienie w rowkach, osadzić się w komorach spalania i na zaworach.

Jedynym lekiem na usunięcie problemu może być przeróbka tłoków na szersze pierścienie. W najgorszym przypadku kierowcę czeka kosztowny remont całego silnika (6-8 tys. zł).

Czy kierowca powinien zmienić olej przed zimą? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie tutaj.

Przeczytaj również