Czy Dacia Duster 3 za nieco ponad 85 000 zł to dobry zakup? Czy lepszy będzie chiński SUV?

Wszyscy zainteresowani zakupem nowej Dacii Duster 3 w Polsce muszą jeszcze chwilę poczekać. To jednak dobry moment, by rozważyć, czy nowy SUV rumuńskiej marki to dobra alternatywa na obecne w Polsce modele chińskiej marki MG Motor. Co przemawia za zdobyciem nowej Dacii Duster?

nowy-suv-dacia-duster 3
Podaj dalej

Ciekawą opcją jest prostsza wersja nowego, taniego SUV-a Dacii

Rumuńska marka wprowadziła do sprzedaży nową generację swojego popularnego SUV-a. Nowa generacja, jak widać na zdjęciach, producent zrobił bardzo ważny krok naprzód zarówno pod względem designu, jak i technologii i poczucia jakości.

Nie jest tajemnicą, że Dacia Duster, zwłaszcza w prostszych wersjach, pozostaje o krok od zdecydowanej większości bezpośrednich rywali. Dlatego jest interesującą opcją nie tylko dla tych, którzy szukają taniego i prostego modelu. Także dla tych, którzy szukają taniego modelu, ale który w najlepiej wyposażonych wersjach pod każdym względem zbliża się do poziomu jakości wielu modeli ogólnych.

Rumuni zdają sobie sprawę, że wersja podstawowa nie będzie bestsellerem, bo takie nie cieszą aię największym zainteresowaniem. Dla wielu jednak jest kuszącą opcją, bo model, chociaż prosty jest w zupełności wystarczający. Za taką wersję bazową zapłacimy mniej niż 20 000 euro (85600 zł). Tyle kosztuje SUV Dacii we francuskim cenniku.

SUV Dacia Duster 3 Extreme
SUV Dacia Duster 3 Extreme

Lepiej wybrać model od Dacii czy SUV-a od MG Motor?

Miejski SUV Dacii ze względu na przestrzeń i ładowność, plasuje się na najwyższym miejscu w porównaniu z zdecydowaną większością jego bezpośrednich rywali. Wersja podstawowa jest powiązana z silnikiem benzynowym o mocy 100 KM i manualną skrzynią biegów. Ten rodzaj silnika może też korzystać z LPG. Dla wielu to mocny argument pozwalający na oszczędzanie na tankowaniu.  Tak samo jak oczekiwana wersja hybrydowa, która na pewno będzie droższa niż benzynowa z instalacją LPG.

Chociaż budżetowy rumuński model oczywiście wykazuje pewne niedociągnięcia w porównaniu z niektórymi jego bezpośrednimi rywalami w zakresie sprzętu, który pozostaje bardzo prosty, to przy ograniczonym budżecie, Dacia Duster 3 to jedna z najciekawszych opcji w swoim segmencie. Można zawsze nieco dopłacić za wersję lepiej wyposażoną.

Dacia Duster 3 w wersji podstawowej oferuje m.in.:

– reflektory LED,
– manualną klimatyzację,
– kolorową analogową deskę rozdzielczą,
– fotel kierowcy z regulacją wysokości i głębokości,
– tempomat z ogranicznikiem prędkości,
– regulowaną wielofunkcyjną kierownicę,
– czujniki cofania, lusterka elektryczne ogrzewane, ogrzewaną tylną szybę,
– felgi stalowe 16′ cali.

Sterowanie multimediami odbywa się poprzez strumieniowe przesyłanie dźwięku Bluetooth z obsługą telefonu ( 4 głośniki, 1 USB). Jeśli chodzi o technologie, to wśród systemów znajdziemy m.in. system monitorowania uwagi kierowcy, ostrzeżenie o bezpiecznej odległości, system kontroli trakcji (ESC) + wspomagania ruszania pod górę.

SUV MG_ZS hoxton orange
ZS chińskiego producenta samochodów MG w kolorze Hoxton Orange

Co oferuje bestseller chińskiego SAIC, MG ZS?

Wersja podstawowa z silnikiem benzynowym 1.5VTi-Tech MT (106 KM) to wydatek 79 800 zł. SUV dysponuje w tej konfiguracji manualną skrzynią biegów i osiąga prędkość maksymalną 175 km/h. Setkę osiąga w czasie 10,9 sek., podczas gdy Dacia Duster 3 potrzebuje na to ponad 13 sekund. Dlatego pod względem osiągów MG ZS to lepszy wybór. Pod względem oszczędności trzeba pamiętać, że MG nie oferuje instalacji LPG dla swojego benzyniaka. Jak wypada na tle Dacii pod względem wyposażenia?

Bazowa wersja Excite zawiera m.in.:

– 4-głośnikowy system audio,
– kolorowy ekran dotykowy 10,1″
– radio DAB i AUX/USB, MP3 z obsługą Apple CarPlay™ i Android Auto™, Bluetooth,
– dwufunkcyjne reflektory LED oraz odprowadzanie światłami do domu (follow me home)
– lusterka boczne w kolorze nadwozia, elektrycznie regulowane, składane, podgrzewane,
– tylne czujniki parkowania,
– klimatyzację sterowaną na ekranie dotykowym,
– kierownicę obszyta skórą  
– elektrycznie sterowane szyby boczne – przednie i tylne z jednopunktowym podnoszeniem / opuszczaniem przez kierowcę, wycieraczki z czujnikiem deszczu,
– fotel kierowcy regulowany w 6 kierunkach, pasażera regulowany w 4 kierunkach,
– szlifowane alufelgi 17″ 215/55 R17.

Jeśli chodzi o technologie, to MG ZS w wersji podstawowej oferuje m.in.:

– asystentów: ruszania pod górę, hamowania awaryjnego,
– system: monitorujący ciśnienie w oponach, zapobiegający dachowaniu, monitorowanie martwego pola, ABS i EBD.

Podsumowanie

Dacia Duster 3 jest świetną opcją na nowy samochód typu SUV. Okres oczekiwania na model w salonach to jednak wielka okazja na zdobycie klientów rumuńskiego producenta. MG Motor tę okazję wykorzystuje z powodzeniem.

Świadczy o tym między innymi ilość sprzedanych modeli. Marka, która jest w Polsce od kilku miesięcy, sprzedała w tym roku  411 egzemplarzy samochodów. Nie jest to dużo, ale więcej od znanego  Mitsubishi, Jeepa (obie po 398 szt.) czy Fiata (353 szt.). Marce zabrakło bardzo niewiele, aby wyprzedzić koreańskiego Ssangyonga (420 szt.). W pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. naliczono 144 rejestracje MG ZS.

Na korzyść marki MG przemawia świetna relacja jakości do ceny. To ona jest powodem, dla którego dominacja Dacii w Europie maleje. Najdroższy SUV MG ZS to wydatek 96 300 zł. Polacy jeszcze chętniej sięgają po mierzący ponad 4,6 metra model HS (221 egz.).

Na korzyść Dacii przemawia napęd hybrydowy nowego Dustera. Jeśli taki będzie oferowany w przystępnej cenie i będzie oferował realne korzyści, to taki SUV może powalczyć ze spalinowym MG ZS. Gorzej, jeśli na nasz rynek trafi hybrydowa wersja SUV-a HS.  Chińska marka znajdzie wielu nabywców na naszym rynku. Tak, jak to uczyniła chociażby w Hiszpanii, gdzie jej ZS jest prawdziwym hitem sprzedażowym, a elektryczne MG4 przekonuje wielu do e-mobilności. NIE PRZEGAP: MG tym modelem szturmem podbija Europę. Dlaczego tak świetnie się sprzedaje?

Przeczytaj również