Audi i jej rywal na rynku modeli elektrycznych idą na współpracę
Nie jest tajemnicą, że chiński BYD jest dużą konkurencją nie tylko dla Audi na europejskim rynku samochodów elektrycznych. Wszyscy producenci Starego Kontynentu stoją obecnie w obliczu zagrożenia ze strony chińskich producentów. Azjatyckie marki mają wieloletnie doświadczenie w budowie pojazdów na prąd, a europejskim markom pozostaje, ale współpracować rozwijając swoje produkty, albo konkurować. To drugie wymaga jednak sporo czasu.
Audi już jakiś czas temu nawiązało współpracę z chińskim gigantem SAIC, a teraz partnerską marką został także chiński BYD. Chińczycy w ramach współpracy dostarczą Audi akumulatory do pojazdów elektrycznych Q6 e-tron i A6 e-tron na rynek chiński. SAIC zaś wzmocni działalność marki premium w Chinach oferując swoje rozwiązania technologiczne do samochodów. Marka z Ingolstadt zamierza oba modele produkować w chińskiej fabryce Changchun z końcem 2024 r.
Audi ostatnio zdecydowało się na przesunięcie premiery elektrycznego SUV-a Q6 e-tron. To jedna z pierwszych decyzji nowego szefa Audi. To bardzo ważny model dla marki, bo pierwszy zbudowany na platformie PPE – tak, jak siostrzane Porsche Macan.
Pierwszy termin, jaki przewidziano na świętowanie debiutu to była końcówka 2022 r. Niestety plany popsuły problemy z oprogramowaniem, które spowodowały niekorzystne dla debiutu zmiany w harmonogramie. Model Q6 e-tron opracowano bowiem w nowej architekturze elektroniki E 3.
Marka premium chce oferować wyższą jakość produktów dla chińskich klientów
Europejska marka premium zamierza wykorzystać swoich konkurentów na europejskim rynku, by oferować modele na prąd w klasie premium klientom w Chinach. W rozmowie z Automobilwoche Audi potwierdziło, że konkurencyjny BYD zostanie dostawcą akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych do nowych chińskich modeli premium.
„Dzięki partnerstwu z BYD i CATL Audi w dalszym ciągu rozwija lokalizację, zapewniając jednocześnie, że możemy zaoferować naszym klientom produkty premium o najwyższej jakości, zgodnie ze światowymi standardami Audi”
Modele wyprodukowane we współpracy z dwoma chińskimi gigantami powstaną w chińskiej fabryce i na chiński rynek. Nie ma informacji, że takie relacje dostawcze będą obowiązywać także w Europie. Przynajmniej w na tę chwilę.
BYD rozwija się w rekordowym tempie i zajmuje drugą pozycję po CATL, jeśli chodzi o produkcję akumulatorów. Swoją nową fabrykę buduje niedaleko fabryki Audi, która jest dla giganta pierwszym zewnętrznym klientem w segmencie premium.
Debiut elektrycznego Audi Q6 e-tron nastąpi „prawdopodobnie w marcu 2024 r.”. W efekcie nawiązania współpracy z SAIC i BYD to będzie wyjątkowy model w gamie producenta. Kompletnie inny od tych już nam znanych zarówno konstrukcyjnie, jak i technologicznie. W tym samym czasie powinno zadebiutować nowe elektryczne Porsche Macan.