Pracownicy branży motoryzacyjnej obawiają się utraty zatrudnienia
Dla pracowników branży motoryzacyjnej ostatnie tygodnie to napływ mało optymistycznych wiadomości. O zwolnieniach w branży w Niemczech mówi się coraz częściej. Eksperci przewidują, że do 2030 roku zniknie nawet 70 000 z obecnych 270 000 miejsc pracy.
W latach 2018-2018 branża motoryzacyjna w tym kraju straciła ponad 300 000 pracowników. Dalszy spadek zatrudnienia jest nieunikniony i nadal będzie postępował wraz z przejściem na elektryfikację. Dostawcy branży odnotują jednak mniejszą utratę miejsc pracy w porównaniu do producentów samochodów. To dlatego, że nawet jeśli powstaną nowe miejsca pracy w obszarach tj. rozwój baterii, czy produkcja ogniw to nie zrekompensują one utraty innych stanowisk pracy.
„Jeśli pracownik dostawcy motoryzacji przejdzie do producenta akumulatorów, to statystycznie będzie przypisany do branży elektrycznej. Podobnie sytuacja wygląda, gdy pracownik przenosi się do producenta półprzewodników. Nie będą już wtedy automatycznie uważani za klasycznych dostawców motoryzacyjnych, ale nadal będą produkować komponenty do pojazdów „- zwraca uwagę Manuel Kallweit, główny ekonomista Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA cytowany przez Automobilwoche.
Zwolnienia pracowników w Mahle, ZF i Continental
Jak pokazują ostatnie tygodnie, zwolnienia pracowników w branży motoryzacyjnej w Niemczech nastąpią przed końcem 2030 roku. ZF obawia się utraty 12 000 stanowisk do 2030 r. Continental zwalnia 7150 pracowników w dziale motoryzacyjnym na całym świecie.
Oczekuje się także zwolnień w firmie Bosch. Dane z publikacji Automobilwoche dotyczą likwidacji co najmniej 3200 stanowisk pracy. Duża część zniknie właśnie w Niemczech. Wątpliwe, że to koniec redukcji zatrudnienia. Negocjacje firmy z przedstawicielami pracowników nadal trwają.
Jeśli chodzi o decyzje dotyczące ewentualnych zwolnień u dostawcy Mahle, to jeszcze ich nie podjęto ze względu na toczące się negocjacje.
„Zarząd i przedstawiciele pracowników Mahle uzgodnili w sierpniu 2023 r. przyszły układ zbiorowy, który ma wzmocnić przyszłą rentowność lokalizacji niemieckich grup” – powiedziała rzeczniczka cytowana przez Automobilwoche.
Głównym zagadnieniem umowy jest proces opracowywania przyszłych koncepcji dla poszczególnych lokalizacji przy udziale układów zbiorowych i stron spółki w ramach dialogu transformacyjnego Mahle Przyszły układ zbiorowy ma obowiązywać do 31 grudnia 2025 r.”
Spadek zainteresowania nowymi pojazdami to perspektywa kolejnych redukcji zatrudnienia
Jak podkreśla główny ekonomista Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA, ogłoszenia o zwolnieniach nie są niespodzianką.
Transformacja w nadchodzących latach to dla pracowników perspektywa utraty pracy, ale nie zawsze. Wielu pracownikom firmy z branży starają się oferować inne stanowiska, jeśli jest taka możliwość. Są sektory w przechodzącej transformacje branży motoryzacyjnej, w których brakuje wykwalifikowanych pracowników.
Nie jest jednak tajemnicą, że wiele zależy od popytu na nowe samochody. Gwałtowny spadek produkcji pojazdów między 2019 a 2023 rokiem skutkował spadkiem zatrudnienia w całej branży motoryzacyjnej w Niemczech o sześć procent.