Całkowicie elektryczny SUV Audi e-tron i e-tron Sportback SUV coupé, były pierwszymi całkowicie elektrycznymi modelami producenta z Ingolstadt. Teraz Audi wyruszyło w prawdziwie fascynującą podróż po elektromobilności.
Audi e-tron GT odzwierciedla całą pasję, z jaką Audi projektuje i buduje samochody
RS e-tron GT i e-tron GT quattro, zostały zaprojektowane jako mocne, pewne siebie samochody, o doskonałej użyteczności na co dzień i możliwościach długodystansowych. Łączą w sobie perfekcję, fascynację i innowacje. Tworzą techniczne dzieło sztuki, a ich właściwości jezdne opierają się na najnowszych osiągnięciach inżynierów.
Elektryczne gran turismo fascynuje swoim designem
Proporcje są podstawą dobrego projektu. Długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, duże koła i płaska sylwetka, to idealne proporcje. Język stylistyczny tego modelu jest punktem wyjścia, do projektowania przyszłych modeli elektrycznych Audi.
Design nie jest celem samym w sobie, ale raczej połączeniem formy i funkcji. Zgodnie z mobilnością elektryczną, konstrukcja e-tron GT zawiera w sobie wyrafinowaną aerodynamikę.
E-tron GT świadomie podejmuje określone elementy konstrukcyjne e-tron. Mocno wymodelowany wkład nad listwami progowymi podkreśla fakt, że pakiet akumulatorów w środku pojazdu jest motorem napędowym samochodu.
Zoptymalizowana aerodynamika e-tron GT , to dążenie do zrównoważonego rozwoju. Niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24, zwiększa poziom wydajności i zwiększa zasięg.
Osłona chłodnicy po raz pierwszy w kolorze nadwozia
Osłona chłodnicy, która na nowo interpretuje klasyczny wzór plastra miodu, ma kolor jasno szary Heckla. Po raz pierwszy w Audi, może mieć kolor nadwozia. Kratka i boczne wloty powietrza są otoczone maską w kolorze ciemnoszarym Manhattan. Głównym celem Singleframe w modelach z silnikiem spalinowym jest chłodzenie silnika, a w elektryku ukrywa większość czujników. Tylko dolny z sześciu rogów ma otwarte sekcje, by doprowadzać powietrze.
Wloty powietrza w dolnej części frontu odgrywają ważną rolę. Zewnętrzne pionowe kurtyny powietrzne kierują powietrze do nadkoli w taki sposób, że powietrze przepływa blisko koła, a następnie wzdłuż boku. Niektóre z 20 i 21-calowych obręczy są wyposażone w lekkie aerodynamiczne ostrza, o grubości zaledwie 2 do 3 milimetrów. To dodatkowo zwiększa wydajność aerodynamiczną.
Za dużymi żebrami pod reflektorami i za otworami w rogach ramy Singleframe znajduje się jeden sterowany wlot chłodnego powietrza , co zapewnia aktywną aerodynamikę. Ze względu na efektywność, dwa sterowane wloty chłodnego powietrza pozostają możliwie jak najbardziej zamknięte. Kiedy otwierają się w kontekście dynamicznego stylu jazdy, kanały w kształcie litery Y kierują powietrze do chłodnic i do nadkoli przednich kół, aby schłodzić tam hamulce.
Aktywna aerodynamika
Ważnym czynnikiem w koncepcji aktywnej aerodynamiki jest tylny spojler, który rozsuwa się elektrycznie do dwóch różnych pozycji, w zależności od prędkości. Ściśle współpracuje z gładkim podwoziem zakończonym szerokim dyfuzorem. Pozwala to na czysty przepływ powietrza z tyłu, a siła nośna tylnej osi przy dużych prędkościach jest prawie w pełni kompensowana.
Gdy adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (standard w modelu RS ) obniża nadwozie, zwiększa ten efekt jeszcze bardziej, poprawiając przepływ powietrza i stabilność prowadzenia oraz jeszcze bardziej zmniejszając siłę nośną.
E-tron GT to produkt najwyższej klasy, jeśli chodzi o aeroakustykę
Przednia szyba elektryka jest standardowo wykonana ze szkła dźwiękochłonnego. Wnętrze zaś wyposażone w materiały izolujące wszelkie niepożądane dźwięki. Części wykonane z kształtowanej na gorąco, a tym samym bardzo wytrzymałej stali, stanowią mocny kręgosłup kabiny pasażerskiej. Obudowa baterii składa się z profili aluminiowych, a powłoka zewnętrzna wykonana jest w całości z blach aluminiowych.
Reflektory i światła
Reflektory i światła tylne to charakterystyczne elementy wyglądu zewnętrznego e-tron GT,, które podkreślają wyrazisty wygląd zewnętrzny. Sygnatury świetlne LED z przodu i z tyłu charakteryzują się wyraźnym trójwymiarowym modelowaniem.
Światła do jazdy dziennej, po raz pierwszy mają pośrodku charakterystyczne niebieskie elementy opcjonalnych świateł laserowych.
Z tyłu pasek świetlny rozciąga się na całą szerokość pojazdu. Zmieniające się dynamicznie z linii pośrodku, w coraz większe segmenty, sprawiają, że tył e-tron GT wydaje się jeszcze potężniejszy.
Wnętrze sportowe i wygodne
Środkowa deska rozdzielcza jest lekko odchylona w lewo. Wyświetlacz Audi virtual cockpit plus stoi swobodnie w tej przestrzeni. Ekran MMI touch jest otoczony czarną ramką, a jeśli właściciel dopłaci za pakiet oświetlenia Ambiente plus (standard w modelu RS ), będzie mieć laserowo podświetlany napis „e-tron” w prawej części.
Płaskie boczne wloty powietrza mają zdecydowanie techniczny wygląd i podkreślają szerokość wnętrza. Ich końce otaczają aluminiowe wsporniki.
Kierowca i pasażer siedzą w sportowej, niskiej pozycji, oddzielonej szeroką konsolą środkową. Kompaktowy przełącznik wyboru biegów znajduje się na konsoli środkowej w tunelu. Jego konstrukcja zapewnia bardzo precyzyjną kontrolę dotykową.
Do wykonania wnętrza posłużyły materiały z recyklingu
Tylne siedzenia oferują wystarczająco dużo miejsca nawet dla dorosłych. Fotele sportowe plus, z 14-stopniową regulacją, są tapicerowane kombinacją sztucznej skóry i materiału Kaskade. Ewentualnie mieszanką sztucznej skóry i materiału z mikrofibry Dinamica.
W obu przypadkach materiały pochodzą z recyklingu. Na przykład włókna poliestrowe wykonano ze starych plastikowych butelek i tekstyliów, lub pozostałości włókien z krajek. W każdym zestawie tapicerskim Kaskade, znajduje się 119 plastikowych butelek z recyklingu.
Audi skomponowało unikalne brzmienie dla e-tron GT
Ponieważ dynamiczne dzieło sztuki również powinno brzmieć dobrze. Opcjonalny dźwięk sportowy e-tron (jako standard w RS e-tron GT), składa się z dwóch jednostek sterujących i wzmacniaczy w bagażniku.
Generują oddzielny dźwięk zewnętrzny i wewnętrzny, który jest emitowany przez dwa głośniki, każdy na zewnątrz i wewnątrz pojazdu. Dane o prędkości obrotowej silników elektrycznych, obciążeniu, prędkości pojazdu i innych parametrach są podstawą cyfrowego dźwięku. Tworzy to zsyntetyzowany dźwięk, który zapewnia autentyczne i subtelne wrażenie pracy wykonywanej przez system napędowy.
Kierowcy mogą modulować dźwięk poprzez Audi drive select.
Koła i hamulce
Oferta felg aluminiowych zaczyna się od 19-cali dla Audi e-tron GT quattro,, a kończy – w przypadku obu modeli – na formacie 21-cali. 20-calowy format w środku gamy (standard dla RS e-tron GT), jest dostępny w trzech wersjach. Prawie wszystkie opony są optymalizowane pod względem oporów toczenia. W przypadku formatu 21-calowego, alternatywnie producent oferuje opony nastawione na osiągi.
KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH
Hamulcami różnią się w obu modelach. Stalowe tarcze to standard wyposażenia w e-tron GT quattro, natomiast RS posiada żeliwne tarcze z powłoką z węglika wolframu (opcja w e-tron GT quattro). Zwiększa skuteczność hamowania i zmniejsza zużycie, a tym samym pył hamulcowy. Zapobiega on rdzy nalotowej, co jest typowym zjawiskiem obserwowanym w wielu samochodach elektrycznych, które nie używają zbyt często hamulców.
Na szczycie oferty jako opcja dla obu modeli w ofercie są dostępne tarcze hamulcowe z ceramiki z włókna węglowego, które są wyjątkowo lekkie, mocne i trwałe. Mają średnicę 420 milimetrów na przedniej osi. Dziesięciotłoczkowe zaciski w standardzie wyposażenia mają kolor szary, a opcjonalnie są dostępne w kolorze czerwonym lub niebieskim.
KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH
Szczegóły techniczne obu modeli
Fascynujące elektryczne gran turismo Audi, oferuje dynamiczne osiągi w obu wersjach silnikowych. E-tron GT quattro przyspiesza do setki w 4,1 sekundy, a RS w 3,3 sekundy (w trybie doładowania). Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 245 km/h i 250 km/h (ograniczona).
W e-tron GT quattro przedni silnik elektryczny ma moc 175 kW (238 KM), a tylny – 320 kW (435 KM). Oba silniki elektryczne zachowują rezerwy na ekstremalne sytuacje drogowe, dlatego suma ich indywidualnych mocy znacznie przekracza łączną moc napędu 350 kW (476 KM). Całkowity moment obrotowy wynosi 630 Nm, w trybie doładowania 640 Nm.
W RS e-tron GT, silnik elektryczny na przedniej osi ma moc 175 kW (238 KM), podczas gdy silnik na tylnej osi – 335 kW (456 KM). Całkowita moc wynosi 440 kW (598 KM), a całkowity moment obrotowy 830 Nm. W trybie doładowania moc na krótko wzrasta do 475 kW (646 KM).
Baterię naładujemy z mocą do 270 kW na 800-woltowych stacjach ładowania, w standardzie. Czas potrzebny do naładowania 80% baterii, wg producenta to 22 minuty. Zasięg 472 km (WLTP).
W lutym 2021 r. w Europie ruszy przedsprzedaż dwóch wersji w pełni elektrycznego gran turismo: Audi e-tron GT quattro w cenie bazowej 99800 EUR oraz RS e-tron quattro od 138 200 EUR. My zaś niecierpliwie czekamy jak modele wypadną w starciu z elektryczną konkurencją.