Audi przekształca Q8 e -tron w edycji Dakar w elektryczną maszynę terenową
Podczas gdy zawodowcy zmierzą się z trudnym zadaniem, jakim jest ukończenie Rajdu Dakar, to klienci spragnieni przygód w terenie mogą kupić wyjątkową edycję modelu Audi Q8 e-tron.
Audi wykorzystało potencjał modelu i przekształciło go w całkowicie elektryczną maszynę zoptymalizowaną pod kątem pokonywania trudniejszego terenu. Edycja Dakar dedykowana tym, którzy „chcą zjechać z utartych ścieżek na napędzie elektrycznym”.
Bazą nowej edycji Dakar jest Q8 Advanced 55 e-tron quattro. Samochód wyposażono w dwa silniki elektryczne i akumulator o pojemności 106 kWh, który zapewnia moc do 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Producent obiecuje przyspieszenie do setki w czasie 5,9 sekundy i zasięg do 487 km w trybie WLTP.
Do jazdy w terenie przydadzą się nowe opony terenowe Grabber AT3 i większy prześwit. SUV w tej edycji zyskuje 31 mm prześwitu, więc może pokonywać każdy teren. Opony zapewniają lepszą przyczepność na różnych nawierzchniach. Świetnie się sprawdza na żwirze, kamienistym terenie, górskich i leśnych ścieżkach oraz śniegu. Specjalny wzór bieżnika optymalizuje przyspieszenie, hamowanie i kontrolę poprzeczną. Ponadto umożliwi skuteczne samooczyszczanie opon, szczególnie podczas jazdy po błotnistej nawierzchni.
Wiadomo, że Q8 e -tron Dakar stopniowo obniża się przy wyższych prędkościach. Po to, by poprawić stabilność jazdy i zasięg. Terenowa wersja Q8 e-tron obniża się o 15 milimetrów przy 85 km/h, 17 milimetrów przy 100 km/h i 13 milimetrów przy 120 km/h.
Elektryczny SUV w kolorze Mythos Black inspirowany RS Q e-tron
Pomimo optymalizacji nadwozia, poprawy aerodynamiki, zasięgu w połączeniu z przednim kątem natarcia wynoszącym 20 stopni i tylnym kątem natarcia wynoszącym 26 stopni, elektryczny SUV nie nadaje się na wymagający teren. Producent przygotował go pod kątem pokonywania lekkiego terenu, bo głębokość brodzenia wynosi 300 mm.
Nie jest tajemnicą jednak, że nowa terenowa edycja EV Audi nawiązuje do RS Q e-tron zaprojektowanego na Rajd Dakar. Samochód jest oferowany w trzech wariantach koloru: metalizowanego beżu Siam, metalizowanej czerni i szarym Magnetic. Opcjonalna lampa projekcyjna tworzy pasek świetlny pomiędzy reflektorami. Po otwarciu drzwi kierowcy dodane lampy projekcyjne wyświetlają na ulicy napis „edycja Dakar”.
Klienci mogą również wybrać pakiet naklejek inspirowanych RS Q e-tron. Jednakże tylko, gdy kolor nadwozia to metalizowany Mythos Black. Taka konfiguracja edycji Dakar jest przewidziana tylko dla 99 sztuk modelu. W standardzie Audi oferuje pakiet Sline, który obejmuje m.in.:
– wyprofilowane sportowe fotele,
– wielofunkcyjną sportową kierownicę,
– czarną podsufitkę,
– pedały ze stali nierdzewnej.
Warto wiedzieć, że wyświetlacz head-up zastępuje ekrany i wyświetla informacje na przedniej szybie. Ponadto Audi dołączyło specjalne tła MMI, w tym obrazy i skoordynowane oświetlenie. Pojazd wyświetla trzy sceny: pustynne burze, ślady opon i krajobraz wydm.
Audi Q8 e-tron Dakar oferuje się z ośmioma oponami
Jak pisaliśmy powyżej, Audi Q8 e-tron Dakar wyposażono w opony terenowe General Grabber AT3 zapewniające lepszą przyczepność w terenie. Producent jednak oferuje również zestaw 20-calowych kół ze szprychami 5-V. To nie jedyny dowód tego, że producent podchodzi do zakupu auta bardzo praktycznie.
Producent oferuje w standardzie pakiet schowków i bagażnika a także dachowy bagażnik. Można w nim przechowywać przedmioty o wadze 40 kg. Wytrzymała wykładzina bagażnika i solidne dywaniki podłogowe mają specjalny napis. W zestawie Audi oferuje torbę na bagażnik dachowy oraz paski do mocowania akcesoriów.
Drugie gniazdo ładowania może służyć do ładowania akumulatora wysokonapięciowego za pomocą połączonego systemu ładowania typu 2 (CCS2). Co więcej, system ładowania e-tron oferuje wszystko, czego potrzebują poszukiwacze przygód, aby naładować swój pojazd – czy to w domu, z przyjaciółmi, czy w domu wakacyjnym.
Audi twierdzi, że Q8 e-tron Edition Dakar pojawi się w sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku. Ceny w Niemczech zaczną się od około 120 000 euro.