5 oznak pękniętego kolektora wydechowego diesla. Oto co możesz zrobić, by rozwiązać ten problem

5 oznak pękniętego kolektora wydechowego diesla. Oto co możesz zrobić, by rozwiązać ten problem

Kolektor wydechowy diesla

Podaj dalej

Kolektor wydechowy to element silnika diesla, który kieruje gazy z cylindrów do układu wydechowego. W zależności od rozmieszczenia cylindrów silnik może mieć jeden lub dwa z nich. Na przykład silniki rzędowe zwykle mają jeden, podczas gdy silniki widlaste mają dwa. Jak rozpoznać jego pęknięcie i czy można je tanio naprawić?

Oto 5 oznak tego, że w silniku diesla pękł kolektor wydechowy

W kolektorach wydechowych mogą pojawić się pęknięcia. Dzieje się tak pomimo tego, że większość kolektorów wydechowych jest wykonana z żeliwa lub stali nierdzewnej. Nie są one niezniszczalne zwłaszcza w starszych wysłużonych samochodach z silnikiem diesla. W takim przypadku silnik może się przegrzać, co w rezultacie spowoduje jego trwałe uszkodzenie.

Spaliny, które wydostaną się przez szczelinę, mogą mieć negatywny wpływ na środowisko i na zdrowie kierowcy, kiedy zaczną przedostawać się do wnętrza kabiny.
W oparciu o doświadczenia mechaników, redakcja Autoevolution opracowała listę symptomów, które świadczą, że masz do czynienia z pękniętym kolektorem. Dowiesz się również czy można naprawić pęknięty kolektor diesla i czy warto to zrobić.

 

Silnik diesla
foto Adobe iStock

Dziwne odgłosy

Kiedy spaliny wydostają się przez szczeliny pękniętego kolektora, podczas jazdy usłyszysz dziwne odgłosy. W zależności od ciśnienia, pod jakim gazy wydostają się na zewnątrz i wielkości pęknięcia, możesz słyszeć gwizd lub kliknięcie.

Często się zdarza, że gdy silnik jest zimny, te odgłosy są bardziej wyraźne. W związku z tym należy podnieść maskę, uruchomić samochód i uważnie nasłuchiwać.

Specyficzny zapach spalin diesla

W przypadku pęknięcia kolektora niektóre szkodliwe gazy wydechowe mogą dostać się do kabiny pasażerskiej, zamiast trafiać w dół do katalizatora lub filtra cząstek stałych i na zewnątrz rury wydechowej.
Wystarczy otworzyć maskę, by poczuć charakterystyczny silny zapach spalin z silnika diesla, zwłaszcza wokół kolektora.

Zauważalny spadek mocy

Pęknięty kolektor wydechowy powoduje utratę ciśnienia wstecznego. To skutkuje zauważalnym spadkiem osiągów silnika.

W większości przypadków kierowcy obserwują nagłą utratę mocy, która najbardziej jest widoczna podczas przyspieszania.

Zwiększone zapotrzebowanie na paliwo

Utrata ciśnienia wstecznego oprócz zauważalnej utraty mocy skutkuje zwiększeniem zapotrzebowania na paliwo. Jego zużycie może zatem zauważalnie wzrosnąć.

Pęknięcia widoczne gołym okiem

W zależności od samochodu i rozmieszczenia silnika oraz osprzętu możesz samodzielnie sprawdzić kolektor (albo kolektory). Pęknięcia kolektora są zazwyczaj widoczne w obszarze śrub łączących go z głowicą cylindrów silnika diesla. Na tym obszarze występują najwyższe temperatury.

Niestety małe i cienkie pęknięcia są prawie niewidoczne gołym okiem, dlatego najlepiej zlecić sprawdzenie w warsztacie wykwalifikowanego mechanika.

Jak pozbyć się problemu z pękniętym dolotem diesla?

Przede wszystkim należy mieć na względzie, że niektóre objawy mogą być spowodowane uszkodzoną uszczelką. W takim przypadku oczywiście nie trzeba wymieniać całego kolektora. Dlatego ważne jest, aby podejrzenia zweryfikował profesjonalista.

Wizyta w autoryzowanym serwisie, bez względu na to, jak małe jest pęknięcie, zapewne skończy się wymianą elementu. Co w rezultacie może cię kosztować więcej, niż wart jest twój samochód. Najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu wizyta w warsztacie specjalizującym się w naprawach układu wydechowego.

Fachowcy mogą ocenić czy pękniecie kolektora silnika diesla, można naprawić, czy potrzebna jest wymiana. Pracownicy takiego warsztatu mają doświadczenie w lutowaniu i spawaniu niewielkiego pęknięcia. To bez wątpienia pozwoli ci zaoszczędzić pieniądze, ale pytanie na jak długo?

Należy się liczyć z tym, że załatany kolektor wydechowy posłuży ci krócej niż nowa część. Tu mechanicy są zgodni. Najlepszym rozwiązaniem na dłuższą metę jest wymiana. Najtańszym wariantem będzie zakup tej części na rynku wtórnym, która zwykle kosztuje dużo mniej niż część OEM.

 

 

 

Przeczytaj również