Tanak pokazuje, gdzie miejsce innych
Prowadzący w rajdzie Ott Tanak perfekcyjnie rozpoczął drugą sobotnią pętlę i uzyskał najlepszy czas na drugim przejeździe oesu Mustalampi. Ponad 24-kilometrowa próba potencjalnie jest najwolniejszym odcinkiem rajdu, choć to niewiele znaczy na tak szybkich trasach. Po technicznym starcie pojawiły się szybkie partie. Leśne drogi prowadzą na zamarznięte bagno. Do mety wiedzie mieszanka szybkich i krętych fragmentów. Oes pod względem wyzwań wymagał wszystkiego od załóg.
Kierowca Hyundaia okazał się szybszy od Thierry’ego Neuville’a (+0,2) i Kallego Rovanpery (+1,4). Drugą trójkę utworzyli Teemu Suninen (+11,2), Oliver Solberg (+11,4) oraz Craig Breen (+13,9). Elfyn Evans stracił 16,3 sekundy, a Sebastien Ogier 16,4. Za metą odcinka Pierre-Louis Loubet musiał pogodzić się z awarią i20 Coupe WRC i wycofał się z rywalizacji.
Po odcinku Tanak miał 25 sekund zapasu nad Rovanperą. Na trzecie miejsce awansował Neuville (+34,9), który wyprzedził Breena (+42,8). Piąty był Evans (+53,9).
Mówili po Mustalampi 2
Ott Tanak: – Jest ciężko. Staraliśmy się pojechać tak gładko jak to możliwe. To było jednak wymagające dla opon.
Thierry Neuville: – Może zbyt mocno zużyłem opony. Nagle poczułem jak auto ucieka. Nie doświadczyliśmy tego podczas testów. Spróbujemy poradzić sobie z kolejnymi oesami.
Kalle Rovanpera: – Wygląda na to, że balans jest lepszy. Warunki są naprawdę trudne, a przednie opony są zużyte. Nadal mamy jeszcze dwa odcinki. To będzie trudna pętla.
Teemu Suninen: – Odcinek był zabrudzony. Pojawiło się sporo luźnego śniegu i nie było przyczepności. Myślę, że samochody za mną będą szybsze.
Oliver Solberg: – Było trudno! To najtrudniejsza rzecz jaką zrobiłem w życiu. Wszędzie jechałem bokiem od bandy do bandy! Na początku próbowałem dbać o opony, ale było bardzo ciężko.
Craig Breen: – Pod koniec straciłem wszystkie kolce. Starałem się, ale zabiłem przednie opony.
Elfyn Evans: – Jest bardzo trudno. Przyczepność pod koniec była słaba. Praktycznie nie istniała. Było podstępnie.
Sebastien Ogier: – Próbowałem, ale obawiam się, że czasy będą się poprawiać. Na drugiej pętli jest dość luźno. Moje opony pod koniec były zniszczone. Będzie ciężko dla ogumienia.
Mustalampi 2 – Wyniki na odcinku
Rovanpera zaryzykował
Blisko 20-kilometrowy odcinek Kaihuavaara to najkrótszy oes rajdu, ale nadrabia za to prędkościami. Wąska droga biegnąca przez szczyty nie pozostawiała miejsca na błędy. Ci, którzy przetrwali zostali nagrodzeni szeroką partią prowadzącą do mety. To jedyny moment, gdzie można było odetchnąć. Dodatkowym utrudnieniem był zapadający zmrok.
Najlepszym czasem popisał się Kalle Rovanpera. 1,7 sekundy do kierowcy Toyoty stracił Ott Tanak. Trzeci Elfyn Evans był o 3,8 sekundy wolniejszy od zespołowego kolegi. Czołowa piątkę uzupełnili Thierry Neuville (+5,0) oraz Sebastien Ogier (+7,9). Oliver Solberg wpadł w śnieżną bandę i obracał się na odcinku. Na mecie pojawił się ze stratą 19,4 sekundy.
Po odcinku w czołowej piątce nie zaszły żadne zmiany. Tanak miał za sobą Rovanperę (+23,3), Neuville’a (+38,2), Breena (+50,6) oraz Evansa (+55,7). Na szóste miejsce awansował Ogier (+1:16,8), kosztem Solberga (+1:20,4).
Mówili po Kaihuavaara 2
Kalle Rovanpera: – Może pozostali chcą być sprytni i oszczędzali opony? Zaryzykowaliśmy i założyliśmy koła na krzyż.
Ott Tanak: – Martwiłem się o ostatni oes, więc używałem najgorszych opon. Ostatnia próba będzie bardzo ważna.
Elfyn Evans: – Dowiemy się na następnym oesie jak będzie z oponami. Pod koniec samochód ślizgał się, ale nie było tak ciężko dla ogumienia jak na poprzednim odcinku.
Thierry Neuville: – Było dobrze. Prowadziłem czysto i płynnie. Starałem się oszczędzić opony i wszystko dobrze działało. Czuję się komfortowo i nasz interkom działa lepiej.
Sebastien Ogier: – Tak naprawdę nie atakowałem. Starałem się oszczędzać opony na ostatni oes.
Craig Breen: – Starałem się jak najlepiej. Naprawdę walczyłem, by wykonać dobrą pracę.
Takamoto Katsuta: – Jestem naprawdę rozczarowany, ponieważ nie mogłem atakować na maksimum, ale czas jest w porządku. Następny oes będzie jeszcze trudniejszy.
Teemu Suninen: – Warunki są naprawdę trudne. Linia jest czysta, ale poza nią jest sporo świeżego śniegu. Ciężko jechać z gazem w podłodze i dbać o opony. Zobaczymy, co zrobimy z nowymi.
Oliver Solberg: – Byłem zbyt nerwowy. Jest w porządku. To dobra lekcja. Szkoda, ale tak jest.
Kaihuavaara 2 – Wyniki na odcinku
Błąd mistrza przed samą metą, atak Neuville’a
Blisko 28-kilometrowa Siikakama jest skróconą wersją odcinka znanego z właściwego Rajdu Arktycznego. Wąskie leśne ścieżki z kuszącymi szybkimi zakrętami zachęcają do ataku, ale gdzieniegdzie czyhają wolniejsze partie, które musiały być uwzględnione w opisie. W połowie odcinka była bardzo szybka partia, która wraz ze zbliżaniem się do mety przekształca się w bardziej kręte fragmenty.
Wydarzeniem próby było wypadnięcie z trasy Sebastiena Ogiera. Mistrz świata utknął w śnieżnej zaspie na ostatnim zakręcie odcinka. Francuz zdołał wydostać się i dotrzeć do maty, ale stracił blisko 20 minut.
Rywali na ostatniej próbie zdeklasował Thierry Neuville. Belg był o 12,3 sekundy lepszy od Otta Tanaka i o 13,1 sekundy od Kallego Rovanpery. Drugą trójkę utworzyli Craig Breen (+15,1), Oliver Solberg (+18,7) oraz Elfyn Evans (+20,1).
Na koniec dnia Tanak ma 24,1 sekundy zapasu nad Rovanperą. 1,8 sekundy do Fina traci Neuville, a czwarty jest Breen (+53,4). Kolejne miejsca zajmują Evans (+1:03,5), Solberg (+1:26,8) oraz Katsuta (+1:34,4).
Mówili po Siikakama 2
Thierry Neuville: – To był naprawdę dobry odcinek. Samochód działał bardzo dobrze i przez całą próbę starałem się oszczędzać opony. To był czysty przejazd i interkom działa lepiej. Wciąż możemy się poprawić.
Ott Tanak: – Poszło zgodnie z planem. Opony były zużyte, więc ważne było dojechanie bez błędów.
Kalle Rovanpera: – Myślę, że Thierry dokonał właściwego wyboru jeśli chodzi o opony. To był sprytny ruch. Jutro będziemy musieli atakować i zobaczymy, co da się zrobić.
Craig Breen: – To było frustrujące. Mieliśmy jechać najlepiej jak potrafimy, ale nie robiłem tego dzisiaj. Próbowałem wykorzystać moje małe doświadczenie, ale nie było łatwo.
Oliver Solberg: – To był bardzo trudny zakręt. Zgubiłem okulary, więc myślę, że jechałem szybciej, bo nic nie widziałem.
Elfyn Evans: – Pod koniec przyczepność była bardzo słaba i byłem zbyt ostrożny. Nie ryzykowałem. Tak jest, ale nadal tu jesteśmy.
Teemu Suninen: – Na poprzednim odcinku mocno się ślizgaliśmy. Teraz z przodu mieliśmy nowe ogumienie. Wydaje mi się, że było całkiem w porządku.
Sebastien Ogier: – To był ostatni zakręt. Za bardzo pojechaliśmy bokiem i złapaliśmy skarpę. Szkoda. To weekend, o którym trzeba zapomnieć.
Siikakama 2 – Wyniki na odcinku
Co nas czeka jutro?
Na ostatni dzień rywalizacji organizatorzy zaplanowali jeden powtarzany odcinek specjalny. Załogi zmierzą się z mierzącym blisko 22,5 km odcinkiem Aittajarvi. Dzień rozpocznie się o 9:08 czasu polskiego, a zwycięzców powinniśmy poznać około 13:30.