Rajd Polski – historia
O historii drugiego najdłuższej organizowanego rajdu na świecie można pisać wiele książek, ale staramy się przybliżyć ją Wam w skrócie. Pierwszy raz na trasie Rajdu Polski rywalizowano w 1921 roku. 23 lipca pięciu kierowców rozpoczęło walkę na trasie biegnącej z Warszawy do Białowieży Kolejny dzień przeznaczono na przerwę, by poznać uroki Puszczy Białowieskiej, a 25 lipca rywalizowano na trasie do Warszawy.
Do mety zdołało dotrzeć czterech kierowców, a historycznym triumfatorem został Tadeusz Heyne w Dodge’u. Rywalizację ukończyli także Stefan Miciński w Steyerze, Włodzimierz Ostoja-Zagórski w Hudsonie oraz Wacław Słupski w Cadillacu Oldsmobilu. Pierwszym pechowcem był Henryk Czaplicki, który musiał pogodzić się z defektem swojego Oaklanda.
Czytaj też: Red Bull nie będzie blokował kierowców? Czeka nas bratobójcza walka?
Do ważnych dat dla historii imprezy należy zaliczyć imprezę z 1960 roku, gdy pierwszy raz była rundą mistrzostw Europy oraz w 1973 roku. Wówczas wydarzenie znalazło się w kalendarzu mistrzostw świata. Na powrót do najmocniejszego cyklu na świecie czekaliśmy do 2009 roku. Obecnie kibice mogą na mazurskich trasach oglądać zawodników mistrzostw Europy.
Rekordziści
Najwięcej zwycięstw w Rajdzie Polski ma Sobiesław Zasada. Legendarny polski kierowca triumfował czterokrotnie. Trzema wygranymi mogą pochwalić się Krzysztof Hołowczyc, Kajetan Kajetanowicz, Antonio Zanini i Robert Droogmans.
Zasada znajduje się również na czele liczby wywalczonych miejsc na podium, których ma dziewięć. Drugi Hołowczyc sześciokrotnie meldował się w czołowej trójce. Pięć razy kibice na podium podziwiali Michała Sołowowa i Antonio Zaniniego.
Ostatni raz polscy kibice mogli cieszyć się z triumfu swojego kierowcy w 2013 roku. Wówczas Kajetan Kajetanowicz w debiucie za kierownicą auta klasy R5 był najlepszy. Za sobą zostawił Bryana Bouffiera w Peugeocie 207 S2000 i Jana Kopecky’ego w Skodzie Fabii S2000. Na prawym fotelu zasiadał Jarosław Baran. Biało-czerwonych ostatni raz na podium mogliśmy oglądać przed rokiem. Trzecie miejsce wywalczyli reprezentanci ORLEN Team: Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk.
Co nas czeka w tym roku?
W tym roku będziemy emocjonować się walką najlepszych w mistrzostwach Europy i Polski. Jedynkę od organizatorów otrzymali Efren Llarena i Sara Fernandez, którzy przewodzą klasyfikacji mistrzostw Europy. Za hiszpańskim duetem Skody Fabii Rally2 evo ustawiono ich rodaków w Volkswagenie Polo R5: Nila Solansa i Marca Marti. Najwyżej ustawionymi Polakami zostali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Duet ORLEN Team przyozdobi Skodę Fabię Rally2 evo trzecim numerem startowym. W czołowej dziesiątce z biało-czerwonych pojawili się także Grzegorz Grzyb i Adam Binięda w Skodzie Fabii Rally2 evo.
36 załóg zdecydowało się na walkę w klasyfikacji mistrzostw Polski. Na liście zabraknie lidera krajowego czempionatu: Kacpra Wróblewskiego, co oznacza że również w krajowej klasyfikacji honoru ORLEN Team będzie bronił Mikołaj Marczyk. Do klasyfikacji historycznego czempionatu zgłosiły się 22 załogi.
Tegoroczna trasa składa się z czternastu odcinków specjalnych o łącznej długości 188,1 km. Batalię tradycyjnie w piątkowy wieczór rozpocznie superoes na torze w Mikołajkach (2,50 km). Sobota będzie składała się z trzech powtarzanych prób oraz drugiego przejazdy próby w Mikołajkach. Właściwą pętlę stworzą odcinki Krzywe (15,20 km), Wojnasy (12,87 km) oraz najdłuższe w rajdzie Wieliczki (24,36 km).
Niedziela to ponownie trzy dwukrotnie pokonywane próby. Rywalizację rozpocznie oes Mikołajki MAX (9,34 km), z którego zawodnicy udadzą się na odcinek Świętajno (18,61 km). Rywalizację jako Power Stage zakończy oes Miłki (11,17 km).