Yaris na podbój Europy
Całkowicie nowy GR Yaris Rally2 jest tworzony zgodnie z regulaminami FIA. Samochód ma dołączyć do konstrukcji używanych na drugim szczebelku drabiny rozwoju, którą stworzyła federacja. Testy samochodu trwają w najlepsze, a szef Toyoty w mistrzostwach świata: Jari-Matti Latvala liczy na podbój Starego Kontynentu.
– Jestem przekonany, że ten samochód będzie można zobaczyć w obu najważniejszych mistrzostwach: Europy i świata. Byłym naprawdę szczęśliwy, jeśli to się wydarzy. Toyota ma wspaniałe dziedzictwo w rajdach. Jest wiele osób, które chcą startować w barwach tej marki, a Rally2 to świetna klasa dla klientów – mówił Latvala podczas imprezy WRC Kick Off w Monako.
– Mamy drogowego GR Yarisa, który jest świetną bazą. Pojawiło sie też wiele próśb od klientów. W latach 90. Toyota miała wielu klientów. Oni podobnie, jak nowi kierowcy czekają na coś, czym będą mogli jeździć. Rally1 to samochód dla profesjonalistów. Rally2 to klasa, w której możesz mieć profesjonalistów i amatorów w kadym wieku. Od bardzo młodych po dojrzałych zawodników. Było duże zapotrzebowanie i wreszcie możemy dać produkt tym, którzy chcą jeździć i cieszyć się naszymi samochodami – dodał.
Rok testów
Sezon 2023 zostanie przeznaczony na testy i rozwój konstrukcji. GR Yaris Rally2 zadebiutuje jednak w mistrzostwach Japonii, gdzie mogą walczyć samochody z krajową homologacją. Start zaplanowano w asfaltowym Rajdzie Shinshiro w pierwszy weekend marca.
– Mamy rok na testy, ale potrzebujemy czasu. wiemy, jak silna jest Skoda, a około połowa samochodów w stawce to Skoda. Teraz mają zupełnie nowy samochód. Musimy dalej pracować, ponieważ nie możesz tam być z produktem, który nie jest gotowy – komentował Latvala.
– Sezon 2023 jest przeznaczony na testy, ale zamierzamy jeździć tym autem w mistrzostwach Japonii. Ojciec Takamoto Katsuty: Norihiko będzie startował. Mówi się również o moim występie. To może mieć miejsce we wrześniu na Rajdzie Hohhaido. Nie jestem jeszcze zaangażowany w stu procentach, ale celujemy w to. Byłoby fantastycznie wystawić tam auto klasy Rally2 – dodał.
Toyota w historii ERC
W przeszłości Toyota potrafiła deklasować rywali na trasach mistrzostw Europy. Japońska marka może chwali się czterema tytułami. W 1995 roku najlepszy był Enrico Bertone, a rok później Armin Schwarz. Obaj korzystali z Toyoty Celici. W 2000 roku mistrzostwo zdobył Henrik Lundgaard, a rok później Armin Kremer. Ta dwójka korzystała z Toyoty Corolli WRC.
Toyota ponad ma w swoim dorobku 162 zwycięstwa w mistrzostwach Europy. To trzeci wynik w historii. Corolla WRC jest drugim najczęściej wygrywającym modelem. Tak samo sytuacja wygląda w kwestii miejsc na podium.