LMP2, czyli co będzie bronią Roberta Kubicy?
LMP2, czyli Le Mans Prototype 2 jest najmocniejsza klasą w ELMS. Na świecie mocniejsze pojazdy mogą rywalizować w mistrzostwach świata, gdzie klasa LMP1 została zastąpiona hipersamochodami. W przeciwieństwie do najmocniejszych klas, w LMP2 mogą rywalizować jedynie prywatne zespoły, co sprawia, że stawka jest niezwykle zacięta. Auta klasy LMP2 wyposażone są w czterolitrowy silnik V8 Gibsona, które generują moc rzędu 600 KM. Cała konstrukcja waży zaledwie 930 kilogramów.
LMP3 – pierwszy krok w prototypach
Klasa LMP3 jest idealną okazją dla młodych kierowców, którzy dopiero uczą się rywalizacji za kierownicami prototypów. Proste konstrukcje i niezbyt mocno zaawansowane technologie mają sprawiać, że klasa ta jest podstawą piramidy rozwoju. Silnik generuje 455 KM, co przy masie 950 kilogramów pozwala poczuć smak wyścigów prototypów. W klasie LMP3 można korzystać jedynie z opon Michelina.
Od czegoś trzeba zacząć
Najsłabszymi autami w stawce są te w klasie GTE, które są już tradycyjną częścią wyścigów długodystansowych. By uzyskać homologację producent musi stworzyć swoją konstrukcję na bazie samochodu drogowego, który powstał w minimum 100 egzemplarzach. Jeśli producent jest „mały” wystarczy 25 egzemplarzy. Wyścigowa wersja ma zachować kształty oryginalnego pojazdu.
Klasę GTE rozdziela się na Pro oraz Am, które odpowiednio są przeznaczone dla profesjonalnych kierowców oraz amatorów.
Kto może startować?
Organizatorzy chcąc zapewnić jak najbardziej wyrównany poziom rywalizacji ustalili ilu kierowców z daną rangą licencji może rywalizować w barwach jednej ekipy.
W klasie LMP2 w jednym samochodzie może zmieniać się dwóch lub trzech kierowców. Minimum jeden z nich musi mieć licencję srebrną lub brązową. Jednocześnie za kierownicą jednego pojazdu nie może zasiadać dwóch platynowych kierowców.
Zespoły LMP3, w których jest trzech zawodników muszą wystawić jednego złotego kierowcę i dwóch brązowych, dwóch srebrnych i jednego brązowego lub trzech brązowych kierowców. Ekipa z dwójką zawodników musi wystawić po jednym srebrnym i brązowym kierowcy lub dwóch brązowych.
W GTE w składzie musi być co najmniej jeden kierowca brązowy i srebrny lub dwóch brązowych.