Kalendarz niezgodny z Międzynarodowych Kodeksem Sportowym
PZM, który jest częścią FIA, ma jako regulamin nadrzędny Międzynarodowy Kodeks Sportowy, który normuje wszystkie aspekty rywalizacji, w tym kształt kalendarza krajowych mistrzostw. Dokument ten w punkcie 2.4.4.c mówi: Maksymalnie jedne Zawody z Mistrzostw Krajowych mogą być rozgrywane poza terytorium danego kraju, jeżeli są rozgrywane w kraju, który posiada wspólną granicę z krajem, który organizuje dane Mistrzostwa Krajowe (w przypadku granic morskich konieczna jest akceptacja FIA, która uzna odpowiednie relacje geograficzne).
Wyjątki od MKS
Wyżej wymieniony punkt jasno określa, że w kalendarzu RSMP może znaleźć się jedynie jedna zagraniczna runda. Są jednak pewne wyjątki, ale czy dotyczą one rajdów samochodowych? Punkt 2.4.4.d MKS mówi: W drodze wyjątku, wyłącznie w przypadku Mistrzostw Krajowych w kartingu, każdy ASN, który dowiedzie, zgodnie z wymogami FIA, o niewystarczalności Torów Kartingowych do organizacji zawodów Mistrzostw Krajowych w kartingu na swoim terytorium, może dołączyć do Zawodów Krajowych jednego lub kilku krajów posiadających z nim wspólną granicę. Zapis ten więc nie dotyczy rajdów samochodowych.
Punkt 2.4.4.e mówi natomiast: W drodze wyjątku, ASN, który nie wchodzi w skład Strefy FIA może maksymalnie dwukrotnie zorganizować Zawody Mistrzostw Krajowych poza swoim terytorium po spełnieniu poniższych wymagań. Ponieważ PZM znajduje się w Strefie Europy Centralnej, automatycznie wyklucza to skorzystanie z tego punktu MKS i organizację dwóch zagranicznych rund. Dla jasności, wspomniane wymagania brzmią następująco: 2.4.4.e.i są one rozgrywane w krajach, które posiadają wspólną granicę z krajem, który organizuje dane Mistrzostwa Krajowe (w przypadku granic morskich konieczna jest akceptacja FIA, która uzna odpowiednie relacje geograficzne) oraz 2.4.4.e.ii Mistrzostwa Krajowe, których to dotyczy składają się wyłącznie z Zawodów przeznaczonych jedynie dla samochodów o następującym poziomie osiągów:
• powyżej 3 kg masy przypada na moc 1 KM – dotyczy zawodów rozgrywanych na torach;
• powyżej 4 kg masy przypada na moc 1 KM – dotyczy zawodów rozgrywanych na drogach zamkniętych dla normalnego ruchu drogowego.
Ostatnia szansa na spełnienie przepisów
Ostatnią „furtką” na organizację dwóch zagranicznych rund jest punkt 2.4.4.f, który mówi: Ponadto, FIA może, według własnego uznania, zatwierdzić Mistrzostwa Krajowe utworzone wyłącznie z Zawodów Zamkniętych, z więcej niż jednymi Zawodami poza terytorium ASN nadzorującego ten klub. Tutaj trzeba poszukać głębiej, by poznać definicję Zawodów Zamkniętych, a MKS określa ją w ten sposób: Krajowe Zawody, mogą być nazywane „zamkniętymi”, gdy dostępne są wyłącznie dla członków Klubu, posiadaczy Licencji (Zawodnika lub Kierowcy) wydanych przez ASN danego kraju. I z tej „furtki” mógł skorzystać PZM, jeśli w przyszłorocznych mistrzostwach nie będą mogli startować zagraniczni zawodnicy. W regulaminie na sezon 2020 możemy przeczytać: Każda osoba, która posiada ważną licencję stopnia „R” lub inną międzynarodową licencję odpowiedniej kategorii będzie dopuszczona do udziału w rajdzie, jako zawodnik/kierowca/pilot. Osoba posiadająca licencję pilota stopnia „R co-driver”, będzie dopuszczona tylko jako pilot, bez prawa prowadzenia samochodu na OS. Co oznacza, że i ostatnia możliwość zorganizowania dwóch zagranicznych rund nie będzie mogła zostać wykorzystana jeśli zapis ten nie ulegnie zmianie.
Co nas czeka w sezonie 2021?
Sezon otworzy powracający po koronawirusowym szaleństwie do tradycyjnego terminu Rajd Świdnicki-Krause. Rywalizacja rozpocznie się w dniach 23-25 kwietnia. Drugą rundę będzie stanowił Rajd Nadwiślański, który w tym roku został odwołany. Zawodnicy pojawią się w puławskich sadach w połowie maja.
Po dwóch asfaltowych rundach przyjdzie czas na szutrowe zmagania i wyjazd za północną granicę. Trzecia runda RSMP odbędzie się w ramach litewskiego Rajdu Zemaitija (Żmudzi) w pierwszy weekend czerwca. Bazą imprezy będą Kielmy. Szutrową część sezonu będzie kontynuowała największa impreza rajdowa w kraju nad Wisłą, czyli Rajd Polski. Zmagania na Mazurach zaplanowano w dniach 18-20 czerwca.
Czytaj też: Kalendarz mistrzostw Polski rallycross 2021 z ośmioma rundami
Początek sierpnia to tradycyjna wizyta w Rzeszowie, gdzie zawodnicy powrócą na asfaltowe trasy. Na początek września zaplanowano Rajd Śląska. Na koniec rywalizacji przygotowano wyjazd na Słowację. Finał RSMP odbędzie się w październiku na Rajdzie Koszyc.
W HRSMP zawodnicy powalczą podczas asfaltowych rund RSMP i na Rajdzie Wisły. Ponadto nieoficjalnie mówiło się o możliwym dołączeniu do kalendarza RSMP Rajdu Wisły lub Strzelińskiego. Obie imprezy jednak nie były w tym roku zgłoszone jako rajd-kandydat i nie mogły pojawić się w kalendarzu.