GP Holandii – historia
Niderlandy musiał czekać aż 36 lat, by Formuła 1 powróciła na ich terytorium, co stało się dwa lata temu. Najlepszych na świecie podobnie jak przed laty gości tor w Zandvoort, który powstał tuż po wojnie. Początkowo stanowił połączenie właściwego obiektu z drogami publicznymi i wił się wokół nadmorskich wydm. Pierwsze grand prix zorganizowano w 1948 roku. Zwycięzcą został pochodzący z obecnej Tajlandii Prince Bara, który prowadził Maserati.
Formuła 1 pierwszy raz zagościła w Zandvoort w 1952 roku. Na kartach historii zapisał się jadący Ferrari Alberto Ascari. Z niewielkimi przerwami holenderskie miasteczko organizowało rundę mistrzostw świata do 1985 roku. Rekordzistą pod względem liczby triumfów jest Jim Clark, który odniósł cztery zwycięstwa. Brytyjczyk zostawił rywali za plecami w 1963, 1964, 1965 i 1967 roku. Wśród konstruktorów osiem zwycięstw ma Ferrari. Ford z dziesięcioma triumfami jest najlepszy wśród dostawców silników. Zeszłorocznego triumfu w GP Holandii będzie bronił Max Verstappen, który pewnie kroczy po kolejny mistrzowski tytuł w karierze.
Zandvoort – co nas czeka?
Obecna nitka toru mierzy 4259 metrów i składa się z czternastu zakrętów. Największym wyzwaniem będą zakręty oznaczane numerami 3 i 14, których nachylenie wynosi 19 stopni. Dla porównania zakręt owalu Indianapolis, gdzie przed laty rywalizowała stawka F1 ma „jedynie” dziewięć stopni. Kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch stref DRS. Pierwsza została wyznaczona miedzy dziesiątym i jedenastym zakrętem. Druga poprowadzi od trzynastki przez kultową czternastkę aż do jedynki.
Zawodnicy będą rywalizować według klasycznego harmonogramu weekendu. Piątek będzie stał pod znakiem niezwykle ważnych dwóch treningów. Pierwsza z godzinnych sesji rozpocznie się o 12:30. Drugą zaplanowano na 16:00. W sobotę ostatnia godzina przygotowań rozpocznie się o 11:30.
Walka o pierwsze pole startowe rozpocznie się w sobotę o 15:00. Wyścig wystartuje o tej samej godzinie. Do przejechania będą 72 okrążenia toru, co da łącznie 306,587 kilometrów walki.