Elektryki będą głośniejsze. Zmiany w przepisach

Elektryki, które coraz częściej oglądane są na drogach będą głośniejsze. Czy ma to sens?

Elektryki będą głośniejsze. Zmiany w przepisach
Podaj dalej

Elektryki głośniejsze

Od Rajdu Portugalii, który stanowi piątą rundę mistrzostw świata, zostanie wprowadzony nowy regulamin mistrzostw. Zgodnie z zapisami samochody klasy Rally1, które wyposażone są w hybrydowy napęd, otrzymają moduł dźwiękowy, by zwiększyć ich głośność w trybie elektrycznym przy prędkościach mniejszych niż 30 km/h.

Hybrydowe konstrukcje obserwujemy w mistrzostwach świata od 2022 roku. Wraz ze zmianą regulaminu wprowadzono napęd, który dotąd nie był oglądany na rajdowych trasach w najważniejszej kategorii.

Jednostka elektryczna o mocy 100 kW dostarczana jest przez zewnętrznego partnera: Company Dynamics. Została połączona z silnikiem spalinowym samochodów, które w trybie hybrydowym mogą pochwalić się mocą ponad 500 KM!

Strefy jazdy na napędzie elektrycznym

Podczas każdej rundy mistrzostw świata wyznacza jest strefa lub strefy, gdzie samochody mogą korzystać jedynie z silników elektrycznych. Jednym z takich obszarów zawsze jest park serwisowy.

FIA zdecydowała się na zaktualizowanie przepisów technicznych nakazując, by od pierwszego maja Toyota, Hyundai i M-Sport wyposażył swoje auta w moduł dźwiękowy. Oznacza to, że nowy system zadebiutuje w Rajdzie Portugalii.

Moduł dźwiękowy musi wytwarzać dźwięk o natężeniu co najmniej 80 decybeli na otwartej przestrzeni w odległości dwóch metrów od przodu i tyłu auta na wysokości metra nad ziemią. Konieczne jest aktywowanie go podczas jazdy w trybie elektryczny,, dopóki prędkość pojazdu nie przekroczy 30 km/h. Gdy ta zostanie osiągnięta moduł będzie wyłączany.

Światowa Rada Sportów Motorowych akceptując nowy zapis nie wytłumaczyła skąd taka decyzja. Spekuluje się, że chodzi o kwestie bezpieczeństwa.

Przed zmianami

Zanim nowy podzespół zostanie zamontowany zawodników czekają jeszcze dwie rundy mistrzostw świata. Za tydzień stawka powalczy w Rajdzie Meksyku, a pod koniec kwietnia zmierzy się z asfaltami Rajdu Chorwacji.

Po dwóch imprezach liderem klasyfikacji sezonu jest Ott Tanak, który ma trzy punkty więcej od Kallego Rovanpery i dziewięć punktów więcej od Thierry’ego Neuville’a. Wśród producentów Toyota (80) ma za sobą Hyundaia (66) i M-Sport (51).

Przeczytaj również