Elektryki będą głośniejsze. Zmiany w przepisach

Elektryki będą głośniejsze. Zmiany w przepisach

Elektryki będą głośniejsze. Zmiany w przepisach

Podaj dalej

Elektryki, które coraz częściej oglądane są na drogach będą głośniejsze. Czy ma to sens?

Elektryki głośniejsze

Od Rajdu Portugalii, który stanowi piątą rundę mistrzostw świata, zostanie wprowadzony nowy regulamin mistrzostw. Zgodnie z zapisami samochody klasy Rally1, które wyposażone są w hybrydowy napęd, otrzymają moduł dźwiękowy, by zwiększyć ich głośność w trybie elektrycznym przy prędkościach mniejszych niż 30 km/h.

Hybrydowe konstrukcje obserwujemy w mistrzostwach świata od 2022 roku. Wraz ze zmianą regulaminu wprowadzono napęd, który dotąd nie był oglądany na rajdowych trasach w najważniejszej kategorii.

Jednostka elektryczna o mocy 100 kW dostarczana jest przez zewnętrznego partnera: Company Dynamics. Została połączona z silnikiem spalinowym samochodów, które w trybie hybrydowym mogą pochwalić się mocą ponad 500 KM!

Strefy jazdy na napędzie elektrycznym

Podczas każdej rundy mistrzostw świata wyznacza jest strefa lub strefy, gdzie samochody mogą korzystać jedynie z silników elektrycznych. Jednym z takich obszarów zawsze jest park serwisowy.

FIA zdecydowała się na zaktualizowanie przepisów technicznych nakazując, by od pierwszego maja Toyota, Hyundai i M-Sport wyposażył swoje auta w moduł dźwiękowy. Oznacza to, że nowy system zadebiutuje w Rajdzie Portugalii.

Moduł dźwiękowy musi wytwarzać dźwięk o natężeniu co najmniej 80 decybeli na otwartej przestrzeni w odległości dwóch metrów od przodu i tyłu auta na wysokości metra nad ziemią. Konieczne jest aktywowanie go podczas jazdy w trybie elektryczny,, dopóki prędkość pojazdu nie przekroczy 30 km/h. Gdy ta zostanie osiągnięta moduł będzie wyłączany.

Światowa Rada Sportów Motorowych akceptując nowy zapis nie wytłumaczyła skąd taka decyzja. Spekuluje się, że chodzi o kwestie bezpieczeństwa.

Przed zmianami

Zanim nowy podzespół zostanie zamontowany zawodników czekają jeszcze dwie rundy mistrzostw świata. Za tydzień stawka powalczy w Rajdzie Meksyku, a pod koniec kwietnia zmierzy się z asfaltami Rajdu Chorwacji.

Po dwóch imprezach liderem klasyfikacji sezonu jest Ott Tanak, który ma trzy punkty więcej od Kallego Rovanpery i dziewięć punktów więcej od Thierry’ego Neuville’a. Wśród producentów Toyota (80) ma za sobą Hyundaia (66) i M-Sport (51).

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News