Ten Fiat to absolutny klasyk
Na przestrzeni lat samochody marki Fiat produkowano m.in. w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Od 126p, przez Seicento, Pandę, po 500. Swego czasu tyski zakład był największą fabryką Fiata w Europie i drugą co do wielkości na świecie. Nic więc dziwnego w tym, że Fiata traktowaliśmy trochę jak „swojego”. Jednocześnie nic dziwnego w tym, że włoski producent cieszył się w Polsce tak dużą popularnością. Fiat brylował w rankingach sprzedaży samochodów. A jednym z najchętniej kupowanych modeli była… Panda.
Historia Pandy sięga 1979 roku, natomiast nie ma większego sensu poruszanie tutaj tematu pierwszej generacji modelu. Przejdźmy od razu do drugiej. Jej produkcja ruszyła w 2003 roku. Oczywiście w fabryce Fiat Auto Poland w Tychach. Samochód okazał się tak dużym sukcesem, że w 2004 roku wygrał nagrodę dla Samochodu Roku. Również w 2004 roku pojawiła się nowa wersja. Wersja, która była niepozorna, natomiast potrafiła zachwycić. Nie każdy o tym wie, natomiast Panda… oferowana była z napędem na cztery koła.
Marzenie na zimę…
Panda z napędem na cztery koła to absolutny hit. Celowo nie napisałem, że to „był” absolutny hit, bo to stan aktualny, rzeczywisty. Kiedy zbliża się zima, wiele osób poszukuje takiego auta. Napęd jest w tym przypadku naprawdę dobry. Bez problemu radzi sobie z zalegającym na drodze śniegiem i w trudniejszym terenie. Nagle samochód, który miał być poniekąd następcą Seicento, czy 500 i miał spełniać rolę małego, miejskiego auta… staje się autem do zadań specjalnych. I wierzcie albo nie, natomiast znam ten temat z autopsji. Fiat Panda z napędem 4×4 potrafił czynić cuda i wielu osobom uratował skórę w wymagających warunkach.
Panda to generalnie bardzo wdzięczny samochód, który zbiera w większości świetne opinie. W przypadku drugiej generacji mówimy tu zarówno o silnikach benzynowych, jak i dieslowskich. Oczywiście z racji tego, że są to małe silniki w małych samochodach, spalanie też jest niewielkie. Samochód jest funkcjonalny i doskonale wypełnia swoje obowiązki. A nawet – jak już podkreśliłem – zdecydowanie poza nie wykracza. Oczywiście z ceną też nie ma aktualnie problemu.
Ile kosztuje Fiat Panda?
Fiata Pandę drugiej generacji kupimy dziś za 10-15 tysięcy złotych. W przypadku wersji z napędem na cztery koła te ceny mogą zbliżyć się w kierunku 20 tysięcy. Oczywiście wszystko zależy od stanu samochodu, rodzaju silnika i tak dalej. Da się na rynku znaleźć Pandę trzeciej generacji z okolic 2018 roku za mniej, niż 20 tysięcy złotych. Ceny są zatem różne, natomiast fakt jest faktem – Pandę można dziś kupić w dobrej kwocie i długo cieszyć się jej funkcjonalnością.
Zdjęcia: Stellantis Media Centre / Fiat