Toyota GR Yaris Rally2 zdominuje odcinki specjalne na świecie? To wcale nie jest takie oczywiste…

W końcu – Toyota GR Yaris Rally2 jest gotowa. W przyszłym sezonie Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) oglądać będziemy nowy samochód. To zawsze bardzo ekscytujący moment. Wszyscy zastanawiamy się, jak szybko nowy team się zaadaptuje. Jakie choroby wieku dziecięcego będzie przejawiało auto i jak szybko inżynierowie się z nimi uporają? Czy GR Yaris będzie konkurencyjny?

wrc toyota gr yaris
Podaj dalej

Toyota GR Yaris Rally2 wchodzi na rynek

Wejście na rynek nowego samochodu rajdowego może przebiegać różnie. Dla przykładu, M-Sport i jego Fordy zazwyczaj są w czymś pierwsze. Przecierają szlaki, robią coś nowego. Często zaczynają bez konkurencji. Inni się uczą i po roku, dwóch, albo trzech, wystawiają do rywalizacji swój samochód w danej klasie i on… zazwyczaj jest już lepszy od Forda. Wzorem pod tym względem jest Skoda. Oni ze swoimi Fabiami w specyfice R5 / Rally2 absolutnie rozbili bank. To było i wciąż jest najlepsze auto w tej klasie.

wrc toyota gr yaris
fot. Red Bull Content Pool

Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Skoda jest najlepszym samochodem, z którego można korzystać w klasie WRC 2, w mistrzostwach Europy a także w mistrzostwach krajowych. Co zmieni wejście na rynek Toyoty GR Yaris Rally2? Tak naprawdę… nie mamy zielonego pojęcia. Hyundai i Citroen tworzyli swoje samochody R5 / Rally2 i nawet pomimo dużego doświadczenia w WRC, te auta nie były konkurencyjne. Okej – może i były konkurencyjne, ale to jednak nigdy nie była ta sama półka, co Skoda. To Skody wygrywały rajdy i zdobywały tytuły.

Jak będzie tym razem?

To bardzo ciekawa sytuacja. Z jednej strony mowa tu o zespole Toyota Gazoo Racing WRC. To ekipa, której zawodnicy zdobywali mistrzostwo świata w ostatnich pięciu sezonach. Która ma na swoim koncie trzy tytuły mistrzowskie w klasyfikacji producentów z rzędu. Z drugiej strony, to nie musi być żaden wyznacznik. W latach 2013-2016 w mistrzostwach świta dominował Volkswagen. Absolutna, kosmiczna dominacja. I co z tego? Stworzyli swój samochód R5 i on nie był i nie jest konkurencyjny. To była nieudana konstrukcja, którą rzadko widujemy na odcinkach specjalnych.

wrc toyota gr yaris
fot. Red Bull Content Pool

W 2024 roku zespół wyprodukuje między 40 a 50 takich samochodów w swojej fabryce w Jyvaskyla. Aż pięć GR Yarisów Rally2 ma pojawić się na starcie sezonu WRC Rajdzie Monte Carlo. Myślę, że dopiero wtedy poznamy prawdziwy potencjał tego auta. Fakty są takie, że nad rozwojem tej maszyny pracowali najlepsi na świecie. Pieczę miał nad tym sam Jari-Matti Latvala. Z jednej strony można pomyśleć – to jest pierwszy samochód R5 / Rally2 od Toyoty. Przecież oni nie mają w tym żadnego doświadczenia! A z drugiej?

Czy to szaleństwo jest czymś uzasadnione?

W środowisku krążą takie plotki, że zespoły rzuciły się na Yarisa i złożyły już mnóstwo zamówień. Zdecydowanie więcej, niż Toyota będzie w stanie wyprodukować w 2024 roku. Te auta będą trafiać do teamów w zależności od priorytetu. Najpierw mistrzostwa świata, później mistrzostwa Europy. Dopiero później, na samym końcu, mistrzostwa krajowe. I podejrzewam, że pierwszeństwo będą miały tutaj stajnie bliżej współpracujące z Toyotą. Wyobrażam sobie, że najpierw to auto może trafić… oczywiście do Finlandii.

wrc toyota gr yaris
fot. Red Bull Content Pool

Więc z jednej strony Toyota robi coś, czego nigdy wcześniej nie robiła. Buduje nowy samochód nie mając w tym doświadczenia. Z drugiej strony nad tym autem pracowali najlepsi na świecie. Te prace rozwojowe musiały przynieść oczekiwane efekty, skoro zespoły w całego świata dosłownie rzuciły się na nowego Yarisa. Skoro już zamówiono więcej sztuk, niż Toyota będzie w stanie wyprodukować w 2024 roku. A może to tylko gra w ciemno? Może ktoś wyszedł z założenia, że mamy do czynienia z najlepszym zespołem z Rajdowych Mistrzostw Świata i oni po prostu nie mogą zrobić tego źle? Na pewno czeka nas fascynujący okres.

Przeczytaj również