Seat do zadań specjalnych
Lata 90. oraz początek XXI. wieku to okres, w którym rolę samochodów rodzinnych pełniły głównie minivany. To był naturalny scenariusz. Pamiętam taką scenę w sitcomie „Przyjaciele”, kręconym w latach 1994-2004, gdzie serialowa Phoebe nie do końca potrafiła wyobrazić sobie siebie w roli żony i matki. Padło wtedy zdanie na zasadzie „I niby co? Mam mieć czwórkę dzieci i jeździć minivanem”? Oczywiście w tym przypadku zostało to przedstawione jako najbardziej nudna i utarta ścieżka. Ale takie były realia. Minivan pełnił rolę samochodu rodzinnego i dopiero po wielu latach zastąpił go w tej kwestii segment SUV-ów i crossoverów.

Seat oczywiście wpisał się w to zapotrzebowanie na rynku. W ramach współpracy z Fordem powstały bliźniacze modele Volkswagen Sharan, Ford Galaxy oraz właśnie Seat Alhambra. Pierwsza generacja pojazdu była produkowana w Portugalii w latach 1996-2010. To już dosyć sporo nam mówi. Tak długi okres produkcji i to w ramach jednej generacji, sugeruje dużą popularność modelu. Ludzie cały czas musieli go kupować, cały czas musiał zbierać znakomite opinie i oceny. Inaczej Seat, tudzież koncern Volkswagena, nie dałby tej generacji aż 14 lat na rozwój. A przecież później nadeszła generacja druga i Alhambra nie zniknęła z oferty. Produkcję zakończono dopiero w 2020 roku.
Dla kogo to samochód?
Oczywiście – sam fakt, że aktualnie nasze rozumienie samochodu rodzinnego się zmieniło, jeszcze niczego nie oznacza. To, że ogół coraz częściej spogląda w kierunku SUV-ów i crossoverów nie oznacza, że nie ma już ludzi, którzy nie cenią sobie dużego i wygodnego minivana. Na portalu „Autocentrum” Alhambra ma średnią ocenę na poziomie 4,1 na 5. Wśród zalet wymienia się m.in. przestrzeń i silniki. Jeśli już o silnikach mowa, to do wyboru są benzynowe i dieslowskie. Zakres pojemności to od 1,9 do 2,8 litra a moc to wartości od 110 do 204 koni mechanicznych. W przypadku diesli średnie spalanie to okolice 6 litrów. Jeśli chodzi o benzyniaki, jest trochę gorzej.

Co z cenami? Sharana w ciele Seata można dziś kupić za mniej, niż 5 tysięcy złotych. Roczniki 2006-2007 to już okolice 6-7 tysięcy. Wszyscy dobrze wiemy, ile w dzisiejszych czasach kosztują samochody. Nie uważam, aby okolice 5 tysięcy za cokolwiek sprawnego i bez problemu przechodzącego przeglądy techniczne było wygórowaną ceną. Oczywiście taki samochód przez zakupem trzeba bardzo dokładnie sprawdzić, natomiast 5, nawet 7 tysięcy złotych wydaje się tutaj uczciwą ceną.
Zdjęcia: Seat