Prędkość w terenie zabudowanym wynosi w tej sytuacji tylko 30 km/h. Dostaniesz mandat, jeśli pojedziesz szybciej

Czasami zdarza się tak, że jakiś przepis ruchu drogowego jest dla kierowców zagadką. Albo nie mają o nim pojęcia, albo dawno temu o tym zapomnieli. Jest w ustawie Prawo o ruchu drogowym kilka takich punktów, które przez 99% czasu użytkowania pojazdu się nie przydają. Określają one jakieś sytuacje nadzwyczajne. Często nie mamy o takich przepisach zielonego pojęcia. Tym samym narażamy się na mandat.

ograniczenie prędkości prędkość przepisy
Podaj dalej

Wiedziałeś, że grozi za to mandat?

W ustawie Prawo o ruchu drogowym znajduje się oddział 9, który zatytułowany jest „holowanie”. Art. 31. określa warunki oraz zakazy dotyczące tej czynności. To przepis, który wielu osobom nie przyda się prawdopodobnie nigdy. Natomiast w sytuacji, kiedy takie holowanie będzie jednak konieczne? Warto znać te zasady, aby nie narazić się na mandat. A okazuje się, że o mandat jest bardzo łatwo, bo… Polacy po prostu nie znają tego przepisu. Dlatego zdarza się, że nagminnie jest on łamany.

prędkość mandat kara holowanie teren zabudowany przepisy
fot. freepik.com – mrshing08

Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem” – mówi ustawa. I już tutaj mogą pojawić się pewne problemy wynikające z nieznajomości przepisów. Wystarczy, że nie znasz tych danych o podczas holowania stosujesz się do znaków. Wystarczy, że w terenie zabudowanym będziesz holował drugi pojazd z prędkością… nawet 35, albo 40 km/h. W świetle prawa grozi ci za to mandat.

Holować możesz pojazd tylko pod warunkiem, że „pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności” oraz „w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim”. Prędkość, światła oraz uprawnienia. Wydaje się, że to absolutna podstawa, chociaż nie zawsze tak jest. Kierowcy często zapominają o tych zasadach.

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Można holować drugi pojazd pod warunkiem, że „pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy” oraz, że „pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu”. Trójkąt ostrzegawczy to kolejna kwestia, o której często się zapomina.

prędkość mandat kara holowanie teren zabudowany przepisy
fot. freepik

Jeszcze jedna, bardzo istotna kwestia. Można holować pojazd pod warunkiem, że „odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej”. Warto wszystkie te liczby zapamiętać, abyśmy później nie mieli nieprzyjemnej niespodzianki. To dosyć istotna kwestia.

Kiedy holowanie jest zabronione?

Zabrania się holowania pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia; pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony; więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego; pojazdem z przyczepą (naczepą); na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych” – podsumowuje ustawa.

Przeczytaj również