Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Polskie podium w Le Castellet. Kubica trzeci
Druga runda European Le Mans Series zakończona! O godzinie 11:30 we francuskim Le Castellet wystartował 4-godzinny wyścig najważniejszej serii dla prototypów LMP2 na świecie. Na torze Paul Ricard obserwowaliśmy rywalizację w czterech klasach. Nas oczywiście najbardziej interesowała ta główna, królewska, LMP2. Tam przez cały weekend bardzo dobrze spisywali się Robert Kubica, Louis Deletraz i Jonny Edgar z zespołu AO by TF wspieranego przez ORLEN. Oni startowali do wyścigu z pierwszej linii obok Idec Sport #28, którzy wczoraj sięgnęli po pole position.
W Idec Sport na pierwszy stint ruszył Paul Lafargue, zaś w ORLEN Team AO by TF rywalizację rozpoczął Jonny Edgar. Brytyjczyk radził sobie znakomicie i po chwili objął prowadzenie w wyścigu. Lafargue ewidentnie miał problemy i okazało się, że tempo z kwalifikacji nie przełożyło się na tempo wyścigowe. Bardzo dobrze w tej fazie wyścigu wyglądali też Sebastian Alvarez i Luca Ghiotto reprezentujący polski zespół Inter Europol Competition w samochodach #43 oraz #34.
Strategiczna bitwa
Jako drugi do prototypu zespołu AO by TF, którego partnerem jest ORLEN, wsiadł Robert Kubica. To właśnie Polak był tego dnia najszybszym kierowcą ekipy i to on wykręcił w niej najlepszy czas jednego okrążenia. Robert utrzymywał się w walce o podium, natomiast wciąż bardzo dobrze radziły sobie oba prototypy polskiego zespołu Inter Europol Competition. Świetnie jechali w nich Vladislav Lomko oraz Oliver Gray. Szybko jednak potwierdziło się to, jak w wyścigach długodystansowych ważna jest odpowiednia strategia na wyścig.
W końcówce obserwowaliśmy dramatyczną batalię. Nie tylko pomiędzy zawodnikami… ale również walkę z samymi maszynami. Raz, że trzeba było dbać o opony. Dwa, że w kolejnych samochodach kończyło się paliwo. Trzy, że po prawie 4 godzinach rywalizacji te prototypy też dostały już w kość. Nie wszyscy sobie z tym poradzili. Kilka okrążeń przed metą z rywalizacji odpadli liderzy z zespołu Inter Europol Competition #34. Zielono-żółty bolid nagle zatrzymał się ze względu na problemy techniczne kiedy za kierownicą siedział Clement Novalak. Wkrótce dramatycznie spadło tempo Bena Hanleya z United Autosports, więc można podejrzewać, że Brytyjczyk oszczędzał paliwo, aby w ogóle dojechać do mety tego wyścigu. A to tylko dwa przykłady z tego szaleństwa na Paul Ricard…
Mazurek Dąbrowskiego w Le Castellet
Rywalizacja zakończyła się w sposób piękny dla polskich kibiców. W okresie naszych świąt narodowych w Le Castellet zwyciężył polski zespół Inter Europol Competition w składzie Alvarez / Lomko / Dillmann. Na francuskiej ziemi odegrano więc dziś Mazurka Dąbrowskiego. Drugie miejsce zajęła ostatecznie ekipa Cool Racing #47 w składzie Garcia / Chatin / Vesti a trzeci byli Kubica, Deletraz i Edgar z wspieranego przez ORLEN zespołu AO by TF. Piękna sprawa – polskie podium na Paul Ricard.
W klasie LMP2 Pro-Am wygrali Rodrigo Sales, Mathias Beche i Gregoire Saucy z ekipy Richard Mille by TDS. Jeśli chodzi o kategorię LMP3, to tutaj najlepszymi byli Michael Jensen, Nick Adcock oraz Gael Julien z ekipy RLR M Sport. W przypadku klasy LM GT3 jak zwykle przez cały wyścig obserwowaliśmy piękną walkę. Wydawało się, że po pewne zwycięstwo jadą panie z ekipy Iron Dames. Ostatecznie po problemach w końcowej fazie wyścigu nie było ich jednak nawet na podium. Wygrali Duncan Cameron, David Perel i Matthew Griffin z ekipy Spirit of Race jadący Ferrari 296. Kolejna runda ELMS odbędzie się w lipcu na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari w Imoli.
Wyniki wyścigu ELMS 4 godziny Le Castellet 🇫🇷 (TOP10)
Poz. Kierowcy Zespół Czas 1. Alvarez / Lomko / Dillmann Inter Europol Competition 125 o. 2. Garcia / Chatin / Vesti Cool Racing +14.004 3. Kubica / Deletraz / Edgar AO by TF +15.078 4. Lafargue / De Gerus / Van Uitert Idec Sport +20.325 5. Urgan / Sato / Hanley United Autosports +20.353 6. Koolen / Simmenauer / Allen Doqueine Team +24.186 7. Sales / Beche / Saucy Richard Mille by TDS +34.149 8. Kaiser / Caldwell / Lynn Algarve Pro Racing +34.846 9. Roda / Binder / Viscaal Proton Competition +45.906 10. Schneider / Meyrick / Jarvis United Autosports +59.338
Zdjęcie wyróżniające: TF Sport