Koreański SUV robi wrażenie
Czy Polacy są przywiązani do samochodów europejskich producentów? Niekoniecznie. Z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG wynika, że w 2023 roku w naszym kraju największym zainteresowaniem cieszyła się Toyota. W pierwszej piątce najlepiej sprzedających się aut były jeszcze Kia i Hyundai. Również w pierwszym kwartale 2024 roku było tak samo. Toyota ze zdecydowaną przewagą była na pierwszym miejscu pod względem sprzedanych aut. Coraz częściej patrzymy w kierunku oferty producentów z dalekiego wschodu.
Wobec tego nie możemy dziwić się faktowi, że Polakom tak bardzo spodobał się… Ssangyong. Jest to południowokoreański producent, który pod różnymi nazwami funkcjonuje na rynku od 1954 roku. My zwracamy uwagę przede wszystkim na model Korando, na generację produkowaną od 2019 roku. Teoretycznie ten SUV ma w sobie wszystko, aby podbić rynek. Wszystko, to znaczy co? Zacznijmy od samego wyglądu. Dostajemy tutaj duże, solidne auto rodzinne, które wygląda bardzo nowocześnie i ma świetną linię nadwozia. Już tutaj zaczyna się dobrze.
Co z osiągami?
Do wyboru mamy tutaj chociażby silnik 1.5 benzyna oraz 1.6 diesel. Ten pierwszy generuje 163 konie mechaniczne i 280 Nm momentu obrotowego. Ten drugi jest nieco słabszy, bo ma 136 koni mechanicznych mocy, ale za to 324 Nm momentu obrotowego. Mamy tutaj manualną, 6-biegową skrzynię oraz napęd na przód. Rozpędzanie do setki zajmuje około 12 sekund, a prędkość maksymalna sięga 190 km/h. Te dane nie zwalają z nóg, natomiast wydaje mi się, że zupełnie nie o to tutaj chodzi.
Spalanie naturalnie jest niższe w wersji z silnikiem diesla. W cyklu mieszanym wynosi ono 5 litrów, natomiast w przypadku silnika benzynowego jest to 7 litrów na 100 kilometrów. Samochód jest skonstruowany zgodnie z normą Euro 6, a to zapewnia nam względny spokój. Przynajmniej przez pewien czas. Zatem wydaje się, że wszystko jest tutaj w jak najlepszym porządku. Dobry, bardzo solidny, duży, rodzinny samochód. Natomiast najważniejszą kwestią jest… oczywiście jego cena.
Ile kosztuje Ssangyong Korando?
Na stronie producenta trwa aktualnie promocja. Zgodnie z nią możemy kupić nowego Korando prosto z salonu za 98 490 zł. Mniej niż 100 tysięcy złotych za nowe auto z salonu to teraz bardzo dobra cena. W przypadku modeli używanych cena spada nawet do 70-80 tysięcy złotych. Brzmi bardzo rozsądnie jak za w miarę nowe i dobrze wyposażone auto. Czy Ssangyong wkrótce zacznie odgrywać znaczącą rolę na europejskim rynku? Kto wie – nie można takiego scenariusza wykluczyć.
Zdjęcie wyróżniające: WestGroup z Pixabay
Źródło danych: Autocentrum