Rovanpera i Halttunen najlepsi na Safari
Podczas finałowego dnia Rajdu Safari wydarzyło się dokładnie to, co działo się kilka tygodni temu w Rajdzie Szwecji. Wówczas Esapekka Lappi i Janne Ferm przystępowali do finałowego etapu z ogromną przewagą. Nie zważali kompletnie na nowe przepisy dotyczące punktacji w WRC. Oszczędzali siebie, samochód, kontrolowali przewagę i potwierdzili, że zwycięstwo w rajdzie jest ważniejsze, niż nowe punkty. Mam wrażenie, że dokładnie o to powinno w tym sporcie chodzić. O wygrywanie rajdów. A nie o to, kto jest najszybszy w sobotę, a kto w niedzielę. Lappi wygrał rajd, chociaż… nie zdobył największej liczby punktów. To samo w sobie jest sytuacją cokolwiek absurdalną…
Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen dzisiaj zrobili to samo. Finowie nawet przez moment nie myśleli o tym, aby jakoś mocniej atakować. Po raz kolejny świat rajdów dostał jasne stanowisko. Stanowisko, które mówi wprost – nie interesuje nas ten dziwny podział i szalony system punktacji. W rajdach chodzi o to, aby wygrywać. A kiedy ma się dużą przewagę, trzeba zwolnić i ją szanować. Tak zrobili liderzy Toyoty. Jechali dzisiaj spokojnie, nie podejmowali żadnego ryzyka. Wygrali Rajd Safari z ogromną przewagą… chociaż tej ogromnej przewagi nie widać w zdobytych punktach.
Toyota ma monopol na Rajd Safari
To niespotykana sytuacja. Od momentu, w którym Rajd Safari powrócił do WRC, za każdym razem wygrywała go załoga Toyoty. Po dwa razy dokonywali tego Kalle Rovanpera i Sebastien Ogier. Ciężko stwierdzić, z czego to wynika. Być może GR Yaris Rally1 jest po prostu najbardziej wytrzymałym samochodem? Kiedy koszmarnie trudne warunki panujące na Safari dają się we znaki innym konstrukcjom, Toyota po prostu robi swoje. Niesamowita statystyka. Mamy też kolejną ciekawostkę. Dwie z trzech rund w tym sezonie wygrali zawodnicy, którzy nie mają pełnego programu w WRC i starty w mistrzostwach świata traktują okazjonalnie. Nie wygląda to najlepiej…
Drugie miejsce w afrykańskiej rundzie WRC do mety dowieźli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston. To oczywiście kolejna załoga Toyoty. To był dla nich kapitalny – bezproblemowy weekend. Trzecie miejsce? Wow – kolejne podium dla załogi Adrien Fourmaux / Alexandre Coria. Byłem przerażony tym, jaki skład w tym sezonie do rywalizacji wystawia M-Sport. Natomiast Francuzi zaskakują. Są kapitalni. Przede wszystkim, nie popełniają głupich błędów. To dla nich drugie podium w tym sezonie. Zajmują też 3. miejsce w punktacji WRC. Brawo, to naprawdę świetne osiągnięcie…
To nie tak miało być…
Tuż za podium rajd zakończyła kolejna Toyota, czyli Elfyn Evans i Scott Martin. Dopiero na 5. pozycji znaleźli się najlepsi przedstawiciele Hyundaia, Thierry Neuville z Martijnem Wydaeghe. Jeśli chodzi o dodatkowo punktowany etap niedzielny, to najlepiej poradzili sobie Ott Tanak i Martin Jarveoja. Drugi był Neuville, trzeci Evans, czwarty… Fourmaux. Naprawdę – to jest kapitalny sezon Francuza. O ile Hyundai nie wypada najlepiej w klasyfikacji generalnej całego rajdu, tak zdominował niedzielę. Nie tylko podwójnie wygrał finałowy etap, ale również zgarnął pierwsze trzy pozycje na Power Stage.
Liderami mistrzostw świata po Rajdzie Safari są Neuville i Wydaeghe z 67 punktami. 6 oczek tracą do nich aktualnie Elfyn Evans i Scott Martin, zaś trzeci z dorobkiem 46 punktów są Adrien Fourmaux i Alexandre Coria. I właśnie te trzy załogi będą w najlepszej sytuacji podczas zbliżającego się Rajdu Chorwacji – 4. rundy WRC. One bowiem ruszą na trasę jako pierwsze i będą miały przed sobą asfalt w najlepszej jakości – bez zbędnych zabrudzeń. Każda kolejna załoga będzie miała coraz trudniejsze zadanie.
Wyniki 72. Rajdu Safari 🇰🇪 (TOP10)
Poz. Załoga Samochód Czas 1. Rovanpera / Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 3:36:04.0 2. Katsuta / Johnston Toyota GR Yaris Rally1 +1:37.8 s 3. Fourmaux / Coria Ford Puma Rally1 +2:25.1 s 4. Evans / Martin Toyota GR Yaris Rally1 +4:20.2 s 5. Neuville / Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +10:17.5 s 6. Greensmith / Andersson Skoda Fabia RS Rally2 +18:05.4 s 7. Solberg / Edmondson Skoda Fabia RS Rally2 +19:28.5 s 8. Tanak / Jarveoja Hyundai i20 N Rally1 +21:02.0 s 9. Serderidis / Miclotte Ford Puma Rally1 +26:13.3 s 10. Kajetanowicz / Szczepaniak Skoda Fabia RS Rally2 +26:34.4 s
Punktacja WRC (TOP10)
Poz. Załoga Samochód Punkty 1. Neuville / Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 67 2. Evans / Martin Toyota GR Yaris Rally1 61 3. Fourmaux / Coria Ford Puma Rally1 46 4. Tanak / Jarveoja Hyundai i20 N Rally1 33 5. Rovanpera / Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 31 6. Katsuta / Johnston Toyota GR Yaris Rally1 30 7. Ogier / Landais Toyota GR Yaris Rally1 24 8. Lappi / Ferm Hyundai i20 N Rally1 23 9. Solberg / Edmondson Skoda Fabia RS Rally2 12 10. Pajari / Malkonen Toyota GR Yaris Rally2 6
Zdjęcie wyróżniające: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool