Kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?
Jeśli na desce rozdzielczej w naszym samochodzie pojawi się jakaś kontrolka, to mamy problem. Przynajmniej większość osób wychodzi z takiego założenia. Ogólnie rzecz biorąc kontrolki to sprytny sposób samochodu na komunikację ze swoim kierowcą. Wyświetlając jakiś komunikat samochód chce poinformować o czymś osobę znajdującą się za kierownicą. W niektórych przypadkach oznacza to natychmiastową konieczność zatrzymania pojazdu. W innych niekoniecznie – wystarczy jedna, prosta reakcja i wszystko jest w porządku.
Kontrolka z wykrzyknikiem w zdecydowanej większości przypadków informuje nas o układzie hamulcowym. Jeśli już widzimy ją na desce rozdzielczej, to znaczy, że doszło do jakiegoś rodzaju awarii, czy też uszkodzenia tegoż układu. Chociaż nie zawsze. Nie należy w takiej sytuacji panikować. Wystarczy wykonać kilka krótkich testów, po których możemy rozpoznać, w czym leży problem.
Co oznacza czerwona kontrolka z wykrzyknikiem?
Czerwone kontrolki w samochodach zazwyczaj informują nas o awarii i o konieczności zatrzymania się. Natomiast czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może być równie dobrze efektem dosyć prozaicznej pomyłki i zamyślenia. Taki znak pojawi się, kiedy będziemy mieli zaciągnięty hamulec ręczny. Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja, jeśli hamulec ręczny w naszym samochodzie zaciągnięty nie jest, a kontrolka dalej się świeci. Co w tej sytuacji?
Wśród najczęściej wymienianych problemów związanych z wyświetleniem czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem w samochodzie widnieje niski poziom płynu hamulcowego, awaria jednego z czujników związanych z układem hamulcowym, spalona żarówka światła stopu, zablokowany zacisk hamulca, nierówne ciśnienie w układzie hamulcowym bądź też błąd któregoś z systemów związanych z układem hamulcowym – na przykład ABS, lub ESP.
Co zrobić, kiedy zapali się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem?
Jedno możemy zrobić w trakcie jazdy – sprawdzić, czy mamy zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli nie, to należy znaleźć bezpieczne miejsce i się zatrzymać. Kiedy się zatrzymamy, możemy spróbować ustalić przyczynę problemów. Jeszcze raz sprawdźmy, czy hamulec ręczny jest opuszczony do samego końca. Następnie powinniśmy sprawdzić, czy w naszym samochodzie sprawne są światła stopu. Z całą pewnością możemy skontrolować również poziom płynu hamulcowego.
Co jeszcze możemy zrobić? Na pewno można wizualnie ocenić stan hamulców. Powinniśmy uważnie przypatrzeć się temu, w jakim stanie przy wszystkich kołach są nasze klocki oraz tarcze hamulcowe. Być może problem będzie oczywisty i widoczny gołym okiem. Przy awarii zacisku dostrzeżemy problem od razu. Możemy też zauważyć jakiś wyciek, który doprowadził właśnie do wyczerpania płynu hamulcowego. Jeśli do tego momentu nie znajdziemy problemu, trzeba będzie udać się do warsztatu.
Pomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?
Problemem może być niesprawny czujnik, natomiast sami na szybko nie będziemy w stanie tego określić. Specjaliści w warsztacie powinni sprawdzić samochód i ocenić, co było problemem oraz jak można go wyeliminować. W większości przypadków czerwona kontrolka z wykrzyknikiem nie powinna oznaczać dużego kłopotu. Natomiast na pewno trzeba to sprawdzić i zbadać podłoże problemu. Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo.
O ile czerwona kontrolka z wykrzyknikiem oznacza problem z układem hamulcowym, tak pomarańczowa, czy też jak widzą niektórzy – żółta – niekoniecznie. Bowiem żółta, czy też pomarańczowa kontrolka z wykrzyknikiem może informować nas o tym, że coś w naszym aucie przestało działać. To może odnosić się chociażby do niskiego poziomu płynu hamulcowego. Ale może też oznaczać coś zupełnie innego – niezwiązanego z hamulcami.
O czym informuje żółta kontrolka z wykrzyknikiem?
Za przykład można tutaj podać przegrzanie się oleju w skrzyni biegów, albo zbyt niskie ciśnienie w kołach. Wiele zależy od tego, jak kontrolka wygląda. Jeśli jest to pomarańczowa kontrolka „w nawiasie”, chodzi o niskie ciśnienie w oponach. Jeśli mamy pomarańczową kontrolkę w kółku i w trójkącie, problem może dotyczyć awarii systemu ESP. Pomarańczowa kontrolka w kole zębatym będzie oznaczała z kolei problemy ze skrzynią biegów.
Pomarańczowy wykrzyknik w żarówce może zasugerować nam z kolei awarię świateł zewnętrznych. Jak wspominałem – o ile czerwony wykrzyknik dotyczy układu hamulcowego, tak pomarańczowy, albo żółty, mówi nam o potencjalnej awarii konkretnego systemu. Jeśli nie wywnioskujemy o co chodzi po ikonie, informacje znajdziemy najpewniej w komputerze pokładowym. Jest to na pewno coś, co trzeba sprawdzić i czym trzeba się zająć.