Hamulec ręczny nie trzyma – co zrobić?
Zazwyczaj jest to tak, że hamulec ręczny jest jednym z elementów naszego bezpośredniego otoczenia, z których raczej nie korzystamy. Kiedy wsiadamy do samochodu, w zasięgu ręki mamy m.in. kierownicę i skrzynię biegów. Z nich korzystamy cały czas. Tak samo jak z pedałów sprzęgła, hamulca oraz gazu. W zasięgu ręki mamy też hamulec ręczny. I on w trakcie jazdy praktycznie nie jest używany. Chyba, że ktoś używa go do ruszania ze wzniesienia, ale takich osób jest coraz mniej. W zdecydowanej większości takich przypadków można ruszyć po prostu „ze sprzęgła”.
Z hamulca ręcznego można korzystać też na postoju. No chyba, że ktoś notorycznie parkuje na płaskim terenie. Wtedy wystarczy pozostawienie samochodu na biegu. Teoretycznie najrzadziej zdarza się, że hamulca ręcznego używamy w momencie awarii zwykłego hamulca. Ręczny wówczas pomoże. O ile da się go oczywiście zaciągnąć w trakcie jazdy i o ile jest on sprawny. To nie jest przecież takie oczywiste. Szczególnie, jeśli mówimy o hamulcach ręcznych elektronicznych – w nowych samochodach. Ale nie o nich dzisiaj będziemy rozmawiać…
Co zrobić, kiedy hamulec ręczny nie trzyma?
Kiedy zaciągamy hamulec ręczny powinien on wyraźnie reagować już na trzecim ząbku. Można to sprawdzić podczas wolnej jazdy jakąś boczną drogą. Jeśli pojazd zaczyna hamować, jest w porządku. Jeśli nie, musimy zidentyfikować problem. Kwestia zazwyczaj wygląda tak, że musimy podciągać hamulec do samej góry… a on i tak bardzo słabo hamuje. Kolejny etap jest taki, że zaciągamy hamulec ręczny do końca… a samochód nie hamuje w ogóle.
Problem może być prozaiczny. Jeśli mamy do tego odpowiednie miejsce – podnośnik, czy tzw. kanał, problem można spróbować zidentyfikować samemu. Jeśli nie, poradzi sobie z tym każdy mechanik. Zazwyczaj chodzi tutaj bowiem o to, że linka spada z hamulca, albo wymaga regulacji. Właśnie regulacja hamulca ręcznego, czyli ustawienie śruby regulacyjnej, czy tzw. „naciągnięcie linki”, załatwią w większości temat. Problem będzie rozwiązany w mgnieniu oka.
Ile kosztuje naprawa hamulca ręcznego?
O ile w całym tym zamieszaniu rzeczywiście wystarczy wyregulować hamulec ręczny, koszt powinien zamknąć się w 50 zł. Natomiast jeśli konieczna jest wymiana linki, koszty wzrosną do 300, a nawet 400 zł. Dlatego warto ten temat rzetelnie zbadać. Czy linka tylko wymaga regulacji, czy jest już zerwana? Oczywiście lista problemów i potencjalnych usterek jest o wiele dłuższa. I nie jest to bynajmniej dobra informacja, bo taniej już raczej nie będzie.
W przypadku wymiany samoregulatorów musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 200 zł. To jeszcze nic, bowiem możliwe jest, że trzeba będzie wymienić szczęki hamulca. Tutaj koszt wzrasta do nawet 500 zł. Istnieje jeszcze taka możliwość, że trzeba będzie wymienić silniczek elektryczny hamulca i wtedy możemy zapłacić około 700 zł. Najlepiej wybrać się do mechanika, który dokładnie oceni, co się stało. Dopiero wtedy możemy myśleć o naprawie oraz o tym, ile nas to wyniesie. Problem może być prozaiczny i może nas to kosztować 50 zł. Ale może się okazać, że jest to bardziej skomplikowane.
Hamulec ręczny nie trzyma – czy mogę dalej jeździć bez niego?
Zgodnie z rozporządzeniem ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego, §6, „pojazd wytypowany przez kontrolującego do drogowej kontroli stanu technicznego podlega wstępnej lub szczegółowej drogowej kontroli technicznej”. Taka kontrola stanu technicznego samochodu obejmuje identyfikację przynajmniej jednej z pozycji z wskazanych w rozporządzeniu. Listę tych pozycji otwiera… układ hamulcowy.
Policjant ma zatem prawo sprawdzić nasz układ hamulcowy. W tym hamulec ręczny. Ba, w celu takiego sprawdzenia może nawet chcieć przejechać się naszym autem, albo skierować go do szczegółowej kontroli technicznej. Awaria hamulca ręcznego traktowana jest zwyczajnie jako niesprawny układ hamulcowy. Bez sprawnego hamulca ręcznego nie przejdziemy przeglądu, a jeśli stwierdzi to podczas kontroli policja, zabroni nam dalszej jazdy i odbierze dowód rejestracyjny do czasu naprawienia pojazdu.