W ostatnich miesiącach roku i na początku nowego roku nasze samochody muszą zmierzyć się z mrozem, śniegiem i wszechobecną solą drogową. To oznacza, że niemal wszystkie elementy metalowo-gumowe zawieszenia powinny być w bardzo dobrym stanie, aby wytrzymać duże różnice temperatur oraz wpływ substancji chemicznych, które tworzą sól drogową.
Rzuć okiem na przeguby w Twoim samochodzie
W dużym skrócie przeguby pełnią ważną rolę w samochodzie, ponieważ połączone wałkiem tworzą one półoś w każdym pojeździe. Współcześnie motoryzacja stosuje kilka wariantów tego podzespołu, jednak każdy z nich (wewnętrzny i zewnętrzny) w sezonie jesienno-zimowym musi pracować w dużo trudniejszych warunkach. Jeśli dopuścimy do złego stanu technicznego nasze przeguby, czeka nas wizyta w serwisie i dodatkowe wydatki.
Zima i sól na drogach niszczą przeguby
W teorii przegub jest bardzo prostą konstrukcją, która powinna być długowieczna. Realia są jednak takie, że wpływ drgań wywołanych nierównościami, skoki temperatury i oddziaływanie czynników chemicznych przez wiele lat osłabia szereg części, które składają się na przegub.
Intensywne oddziaływanie soli drogowej niszczy wypusty i gwinty, a uszkodzona obudowa, która najczęściej jest wykonana z tworzywa podobnego do gumy, dodatkowo pogłębia problem. Może dojść do wycieku smaru i uszkodzenia elementów wewnątrz osłony.
Jakie są objawy uszkodzenia przegubu?
Stan techniczny przegubów sprawdza się na podnośniku, poprzez wizualną ocenę oraz dotykanie poszczególnych przegubów. Zima i sól drogowa są bardzo bezlitosne nawet dla niewielkich pęknięć. Dlatego, jeśli podczas rutynowej kontroli dojdzie do wykrycia usterki, warto natychmiast zdecydować się na wymianę przegubów.
Kierowcy mogą również samodzielnie zaobserwować niekorzystne zmiany w pracy przegubów, szczególnie zewnętrznych. Wystarczy powoli toczyć się pojazdem i wykonywać skręty kierownicą od maksymalnego położenia do jego skrajnego odpowiednika. Pojawiające się w tym czasie stukania i inne odgłosy, mogą sugerować uszkodzone przeguby.