Zawieszenie w samochodzie - znasz jego alternatywne wersje?

Zawieszenie w samochodzie pełni bardzo ważną rolę, a producenci mają wiele konstrukcji do wyboru. Jedne rozwiązania cieszą się popularnością, inne traktowane są jako alternatywa. Wiesz, jakie zawieszenie jest w Twoim samochodzie?

sworzeń wahacza
Podaj dalej

Wzrost kosztów projektowych przekłada się na późniejszą optymalizację kosztów produkcji oraz dopasowanie kosztów serwisowania do mocy samochodu. Razem z Adamem Gołąbkiem, ekspertem z firmy Moog, przyglądamy się temu zjawisku, tłumaczymy wady i zalety.

McPherson i układ wielowahaczowy

W 2010 roku na rynku pojawił się udany następca Peugeota 407 – model 508. W wersjach bazowych otrzymał z przodu kolumny McPherson. W wersji GT zaadaptowano mu konstrukcję wielowahaczową znaną z Peugeota 407 i Citroena C5 II, co w sposób wyczuwalny zmienia charakterystykę prowadzenia (chodzi głównie o szybką jazdę po łukach autostradowych).

Wielowahacz lub… belka

Skoda Octavia III, Seat Leon III oraz Volkswagen Golf VII to pierwsze takie samochody w Grupie Volkswagena, które zbudowano na uniwersalnej platformie MQB i zaoferowano w dwóch wersjach tylnego zawieszenia. Prostsze rozwiązanie występuje w słabszych odmianach silnikowych: 1.0 TSI, 1.2 TSI, 1.4 TSI oraz 1.6 TDI i 2.0 TDI/150 KM. Zawieszenie wielowahaczowe montowano w mocniejszych oraz tych z napędem na cztery koła.

Hydropneumatyka lub zawieszenie tradycyjne

Citroen C5 II to jedyny model w tym segmencie, w którym zastosowano dwa opcjonalne typy zawieszenia – tradycyjne lub hydropneumatyczne. Część mechaniczna jest taka sama. Różni się system amortyzacji. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano wielowahaczową konstrukcję niezależną. W wersjach podstawowych samochód ma tradycyjne sprężyny i amortyzatory. W droższych wersjach – zamiast sprężyn i amortyzatorów zastosowano kolumny z elementami hydropneumatycznymi oraz całą instalację hydropneumatyczną i elektroniczną umożliwiającą ręczne i automatyczne poziomowanie samochodu.
citroen-logo

Zawieszenie kosztuje, dlatego coraz mniej firm eksperymentuje

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Wspomniana wcześniej optymalizacja kosztów sprawia, że coraz trudniej jest znaleźć unikatowe rozwiązania. Producenci samochodów decydują się na zunifikowane podejście, które jest po prostu tańsze. Oczywiście ciekawym rozwiązaniem jest np. tylna oś skrętna, czy najnowocześniejsze rozwiązania hydro pneumatyczne, ale są one bardziej wyjątkiem, niż regułą w motoryzacji.

Przeczytaj również