Wymiana paska wielorowkowego? Pamiętaj, żeby zajrzeć do tych podzespołów!

Samochód jest bardzo skomplikowanym mechanizmem i przypomina on żywy organizm. Wymiana paska wielorowkowego pokazuje, że wokoło tego podzespołu znajduje się kilka innych części, które też powinny być dokładnie obejrzane i najlepiej wymienione. Wtedy mamy niemal stuprocentową pewność, że cała naprawa jest wykonana prawidłowo.

Pasek wielorowkowy
Podaj dalej

Każdy, kto choć trochę interesował się mechaniką, wie, że są łatwiejsze i trudniejsze naprawy do wykonania. W samym silniku przy wymianie jednego podzespołu trzeba również pamiętać o kontroli pozostałych, ponieważ zużywają się one w miarę równomiernie i być może konieczna jest ich wymiana „w zestawie”. W trudniejszych ekonomicznie czasach poszukiwanie oszczędności może okazać się kosztowną drogą na skróty, dlatego przy wymianie paska wielorowkowego trzeba o tym pamiętać.

Czym jest pasek wielorowkowy?

Pasek wielorowkowy – to nie tylko prosty element układu napędowego. To serce systemu, które gwarantuje płynność pracy silnika w chwilach dynamicznych zmian, takich jak uruchomienie funkcji start/stop czy praca w trybie hybrydowym. Ale co dzieje się, gdy ten pasek niespodziewanie przestaje działać prawidłowo? Odpowiedź leży często w stanach innych kluczowych komponentów: kołach pasowych alternatora i wału korbowego. A zespół specjalistów ma kilka istotnych przemyśleń na ten temat.

Tajniki sprzęgła alternatora: Co kryje się w środku?

Wiele profesjonalnych producentów częsci w swojej ofercie posiada różnorodne typy sprzęgieł alternatora, z których najbardziej powszechnym jest sprzęgło jednokierunkowe (OWC). Wyobraź sobie, że twoja maszyna nagle przyspiesza lub zwalnia – to sprzęgło pomaga chronić alternator przed szkodliwymi skutkami tych gwałtownych zmian. A dzięki temu, pasek wielorowkowy żyje dłużej i pracuje bardziej efektywnie. Ale jak dowiedzieć się, kiedy to sprzęgło wymaga uwagi? Prosta kontrola, polegająca na ręcznym obrocie koła pasowego alternatora, daje nam odpowiedź.

Mistrz w tłumieniu drgań: Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

Kiedy wał korbowy i pasek osprzętu „nie dogadują się”, dwumasowe koło pasowe wchodzi do akcji. W skład tego urządzenia wchodzą dwie części połączone elastycznym tłumikiem, który niweluje drgania. Jednak z upływem czasu, nawet ten mistrz tłumienia drgań może wymagać wymiany. A pierwszym sygnałem jest wyczuwalny luz pomiędzy dwoma częściami koła.

 Zalecamy rutynową kontrolę kluczowych elementów – takich jak pasek wielorowkowy, sprzęgło alternatora oraz dwumasowe koło pasowe – przy każdym przeglądzie, co najmniej raz do roku. Dzięki temu możemy cieszyć się dłuższą żywotnością naszego pojazdu i uniknąć niespodziewanych niespodzianek – mówi Marcin Czajka Vehicle Aftermarket Sales Manager South SKF Polska S.A

Dobry mechanik prawdę Ci powie

Jak w każdym zawodzie są prawdziwi profesjonaliści, a także osoby o wątpliwej etyce zawodowej. Przez tworzenie tekstów poradnikowych, chcemy rzucić nieco więcej światła na sprawy techniczne, które są ważne przy eksploatacji samochodu. Wierzymy, że w ten sposób pomożemy przynajmniej części osób uniknąć dodatkowych kosztów w naprawie.

Oczywiście nie musimy znać się na procesie usuwania wszystkich usterek w naszym samochodzie, jednak dobrze jest mieć świadomość tego, co powinno się wymienić, aby ocenić, czy serwis jest rzetelny. Dobry mechanik powie prawdę i sam zasugeruje wymianę dodatkowych elementów w postaci sprzęgła alternatora, czy dwumasowego koła pasowego. Po tym można ocenić profesjonalizm serwisu.

Polski mechanik
fot. freepik.com – senivpetro

Jeśli dodatkowo już na wstępie znamy  kosztorys naprawy, w trakcie czynności jesteśmy informowani o ewentualnych dodatkowych czynnościach, które są rekomendacją warsztatu, a na końcu otrzymujemy fakturę z rozpisaniem kosztów części i czasu pracy, to mamy okazję współpracować z wysokiej klasy serwisem samochodowym.

źródło: SKF

Przeczytaj również