Większość kierowców, którzy mieli okazję w swoim życiu tankować auta zasilane benzyną i olejem napędowym, z pewnością zauważyła, że średnica wlewu paliwa różni się w zależności od rodzaju paliwa. Z tego też powodu popularnego diesla nie uda nam się wlać do pojazdu zasilanego benzyną. Niestety możemy wlać benzynę do zbiornika, gdzie powinna znajdować się ropa.
Niestety kierowcy samochodów elektrycznych mają przed sobą zdecydowanie więcej wyzwań, ponieważ na rynku pojawiło się kilka standardów łącz do ładowania baterii przy ładowarkach i nie wszystkie są one ze sobą kompatybilne.
Na świecie istnieje wiele rodzajów złączy do ładowania samochodów elektrycznych, które różnią się w zależności od producenta, regionu i technologii. Brak jednolitego standardu stanowi wyzwanie dla użytkowników i sprzedawców. W niniejszym artykule przedstawiamy najpopularniejsze złącza wraz z ich specyfikacją.
Złącza do standardowego ładowania:
Typ 1 – znany również jako SAE-J1772-2009 lub Yazaki, jest przeznaczony do ładowania wolnego lub średnio-szybkiego prądem zmiennym. W Europie działa przy napięciu 230V i prądzie 32A. Złącze to jest popularne głównie w samochodach japońskich i modelach przeznaczonych na rynek amerykański, takich jak Nissan LEAF czy Peugeot iOn. Zabezpieczenie zatrzaskiem znajduje się na gnieździe, a niektóre modele, takie jak Nissan LEAF po 2013 roku, oferują blokadę kabla.
Typ 2 – opracowany przez niemiecką firmę Mennekes, jest przeznaczony do ładowania prądem zmiennym z możliwością dostępu do trzech faz. Może ładować do 3×63 A, co daje łącznie 43 kW. Złącze to jest popularne głównie w samochodach europejskich, takich jak Audi czy BMW, i posiada zatrzask zarówno od strony samochodu, jak i kolumny ładującej.
Złącza do szybkiego ładowania:
CCS – czyli Kombinowany system ładowania, umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Typowa moc tego systemu wynosi 50 kW, ale może osiągnąć nawet 350 kW. Złącze to jest wyjątkowe, ponieważ pozwala na odbiór zarówno prądu stałego, jak i zmiennego za pośrednictwem pojedynczego gniazda w samochodzie. Samochody takie jak BMW i3 czy Hyundai Ioniq Electric korzystają z tego złącza.
CHAdeMO to złącze opracowane przez japońskich producentów, które głównie umożliwia ładowanie prądem stałym o mocy do 50 kW, ale z potencjałem do 400 kW. Wymaga jednak osobnego złącza do ładowania prądem zmiennym. Jest to popularne rozwiązanie w samochodach takich jak Peugeot iOn czy Mitsubishi Outlander PHEV.
Super-szybkie ładowarki Tesli to wyjątkowe rozwiązanie dla samochodów premium. Oferują one ładowanie o mocy od 120 kW, co pozwala na zasięg 250-300 km w ciągu zaledwie 20-30 minut. Chociaż złącze wygląda podobnie do typu 2, nie jest z nim kompatybilne, co czyni system Tesli zamkniętym dla innych marek.
Mimo starań producentów o standaryzację, rynek ładowania samochodów elektrycznych pozostaje zróżnicowany. Istnieje jednak nadzieja na większą harmonizację w przyszłości.