Trzy największe błędy w jeździe z manualem! Sprawdź, jak ich uniknąć!

Jazda z manualną skrzynią biegów, choć jest bardzo powszechna na terenie Polski, nadal może sprawiać problemy. Kierowcy popełniają szereg błędów, których trzeba unikać, jeśli chcemy wydłużyć żywotność wielu podzespołów.

stracisz samochód konfiskata jazda po alkoholu
Podaj dalej

Cały proces jazdy z manualną skrzynią biegów jest łatwy i polega przede wszystkim na właściwej koordynacji rozłączania i łączenia docisku wraz z tarczą sprzęgła, przy jednoczesnym wybieraniu określonych biegów. Dzisiaj skrzynie są tak skonstruowane, że prędkość obrotowa silnika może być dobrana mniej precyzyjnie do redukowania biegów i załączania kolejnych, ponieważ wyręczają nas synchronizatory. Jednak nadal zdarzają się określone niedociągnięcia, które obniżają żywotność sprzęgła, dumasy i wielu innych podzespołów.

Jazda na półsprzęgłe – zły nawyk z kursu na prawo jazdy?

Gdy uczymy się jeździć samochodem z manualną skrzynią biegów część kierowców boi się odłożyć lewą nogę ze sprzęgła na stosowny podnóżek. Wynika to przede wszystkim z obawy, że ponownie nie trafimy stopą w pedał i nasz samochód zgaśnie. Poza tym w trakcie pokonywania jazdy po łuku, która jest elementem jazdy na egzaminie państwowym na prawo jazdy, również jedziemy na półsprzęgle. Dalej te nawyki przekładamy na poruszanie się samodzielnie po mieście.

sprzęgło

To właśnie w miejskich korkach jazda na półsprzęgle jest jednym z najpoważniejszych niedociągnięć. Z reguły, gdy stoimy w korku, powinniśmy zostawić sobie nieco więcej przestrzeni przed pojazdem, który stoi przed nami. W momencie ruszania aut warto dać sobie jeszcze więcej miejsca, dodać gazu, spokojnie puścić sprzęgło i niech samochód toczy się spokojnie, aż do kolejnego zatrzymania. Nie musimy siedzieć na zderzaku auta przed nami.

Wyprzedzanie bez zredukowania biegu!

Drugim niedociągnięciem w technice jazdy jest wyprzedzanie, czy przyspieszanie bez redukcji biegu przynajmniej o jedno przełożenie. Chociaż silnik w naszym samochodzie może mieć wystarczającą moc, aby z danego biegu zacząć przyspieszać dla bezpieczeństwa, mniejszego obciążenia jednostki napędowej i skrzyni, warto zredukować i z większym zapasem mocy zabrać się do manewru. Podziękuję nam za to szereg elementów w aucie: od silnika, poprzez koło dwumasowe.

kobieta-zakręt wyprzedzanie mandat freepik
Freepik

Zbyt mocna redukcja biegów bez międzygazu

Na koniec coś dla ludzi, którzy chcą podnieść swoje umiejętności w technice jazdy, czyli redukowanie biegów z wykorzystaniem międzygazu. Celem tej czynności jest zrównanie obrotów silnika do nowej prędkości obrotowej w trakcie redukowania biegu, aby uniknąć nagłego wzrostu obrotów i nieprzyjemnego szarpnięcia, które temu towarzyszy.

Aby zredukować bieg z międzygazem, potrzebujemy po wciśnięciu sprzęgła do końca dodać nieco gazu, aby podbić obroty silnika. W tym czasie powinniśmy zmienić bieg na niższy i jednocześnie płynnie puścić sprzęgło. Jak mocno wypada podnieść obroty przed redukcją biegu, to zależy od indywidualnej charakterystyki pojazdu.

Przeczytaj również