Samochody elektryczne tylko na wynajem? Taka może być przyszłość!

Samochody elektryczne tylko na wynajem? Taka może być przyszłość!

samochód elektryczny otomoto ogłoszenia używane

Podaj dalej

Dzisiaj rozmowa o pojeździe zasilanym z gniazdka jest czymś normalnym, coraz więcej ludzi samochody elektryczne postrzega, jako alternatywę dla aut spalinowych i myśli o ich zakupie. Dlatego spójrzmy na obszar serwisowania elektryka nieco subiektywnym okiem.

„Wtyczkowozy”, jak zaczęto nazywać się samochody elektryczne nad Wisłą, są czymś teoretycznie nowym w motoryzacji. Prawda jest jednak taka, że pierwsze próby elektryfikacji transportu mają już długą historię, ale zostały odłożone na później z powodu wzrostu popularności paliw kopalnych. Przyczyny tej zmiany kierunku zostawimy na inny materiał. O czym warto wiedzieć, gdy chcemy kupić sobie elektryka i go serwisować?

Skazani na ASO

Na początek jedna bardzo ważna kwestia, ze względu na to, że samochody elektryczne zbudowane są nieco inaczej od pojazdów konwencjonalnych, ich serwisowanie wymaga innego podejścia. Obecnie w większości przypadków mogą sobie z tym radzić wyłącznie autoryzowane stacje obsługi. Trudno mówić o tym, żeby podjechać i w pierwszym lepszym warsztacie samochodowym wymienić w nim coś więcej niż koła, hamulce i filtr kabinowy. Z drugiej jednak strony to praktycznie wszystko, co w teorii powinno się dość szybko zużywać. W związku z tym, gdzie jest problem?

Izera - polski samochód elektryczny
fot. materiały prasowe

 

Samochody elektryczne, czyli jeżdżąca bateria

Oczywiście jest to pewne uproszczenie, ale samochody elektryczne są w zasadzie jedną wielką jeżdżącą baterią. Przykrywa ją karoseria pojazdu z wyposażeniem wnętrza. I tak na serio to właśnie o to prawdopodobnie, co znajduje się wewnątrz całego układu napędowego oraz zasilania rozegra się gra w serwisach. Wiadomo, że baterie co kilka lat potrzebują wymiany czynnika chłodniczego, aby mogły one pracować w optymalnej temperaturze, ponieważ ma ona wpływ na wydajność baterii.

Wynajem zamiast własności prywatnej?

Ze względu na to, że bateria i znajdujące się w niej podzespoły oraz surowce naturalne ziem rzadkich są najcenniejszą rzeczą w całym pojeździe, wydaje się, że producenci takich samochodów zrobią bardzo dużo, żeby utrzymać serwisowanie na wyłączność. Dodatkowo, jeśli nadal będziemy korzystać z aktualnej technologii produkcji baterii, wydaje się, że dostępność do pojazdów elektrycznych okaże się mniejsza, niż do spalinowych.

klienci nie mogą kupić samochodu
fot. freepik.com

W związku z tym będą one bardziej czymś w rodzaju przedmiotu do wynajęcia, który może mieć płatną subskrypcję, niż prywatnym autem, z którym możemy robić, co chcemy. Wtedy też odchodzi kłopot nieprawidłowego serwisowania elektryków. Czas pokaże, jak będzie w rzeczywistości, bo przyszłość wcale nie musi być elektryzująca.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News