Oleje silnikowe do samochodów - to warto wiedzieć

Jednostki napędowe są skomplikowanymi konstrukcjami, w których oleje silnikowe odgrywają bardzo ważną rolę. Od ich wyboru zależy długowieczność motoru, a także kultura pracy. W dzisiejszym materiale opisujemy najważniejsze aspekty smarowania silnika. 

Oleje silnikowe do samochodów – to warto wiedzieć
Podaj dalej

Oleje silnikowe pełnią w samochodach rolę nie tylko smarującą, ale są też istotnym elementem ochrony i chłodzenia silnika. W zależności od typu silnika, warunków jazdy i wymogów producenta, rodzaje olejów silnikowych mogą się różnić. Główne kategorie to oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje mineralne są najbardziej podstawowym typem, wyprodukowanym bezpośrednio z ropy naftowej. Są one tańsze, ale oferują niższą ochronę. Oleje syntetyczne, tworzone chemicznie, zapewniają lepszą ochronę w ekstremalnych temperaturach i są bardziej odporne na utlenianie. Oleje półsyntetyczne mieszają cechy obu typów, oferując dobre właściwości smarujące przy umiarkowanej cenie.

Jakie są oleje silnikowe

Oleje silnikowe dzielą się na trzy główne kategorie: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Każdy rodzaj ma swoje specyficzne właściwości, zalety oraz zastosowania, które są kluczowe dla różnych typów silników i warunków jazdy.

Oleje Mineralne

Oleje mineralne są produkowane bezpośrednio z ropy naftowej. Charakteryzują się prostszą strukturą chemiczną w porównaniu do olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Są one zalecane głównie dla starszych modeli samochodów, które nie wymagają zaawansowanych specyfikacji olejowych.

olej-silnikowy-paragon-wymiana
fot. freepik

Główną zaletą olejów mineralnych jest ich cena – są zazwyczaj znacznie tańsze od olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Niestety z minusów oferują niższą ochronę w ekstremalnych temperaturach i są mniej odporne na utlenianie i degradację chemiczną.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne są mieszanką olejów mineralnych i syntetycznych. Łączą w sobie cechy obu tych typów, oferując lepsze właściwości smarujące niż oleje mineralne, ale są mniej kosztowne niż w pełni syntetyczne odpowiedniki. Idealne dla nowoczesnych samochodów, które nie wymagają pełnego zakresu ochrony zapewnianego przez oleje syntetyczne.

Atutem olejów półsyntetycznych zapewniają one lepszą ochronę w szerszym zakresie temperatur niż oleje mineralne i są bardziej odporne na utlenianie. Nie oferują tak wysokiej ochrony jak oleje syntetyczne, szczególnie w bardzo ekstremalnych warunkach.

Oleje syntetyczne

Oleje syntetyczne są produkowane chemicznie. Mają bardziej złożoną strukturę chemiczną, która zapewnia lepszą ochronę i stabilność. Zalecane dla nowoczesnych, wysokowydajnych silników, szczególnie tych pracujących w ekstremalnych warunkach.

Zapewniają najlepszą ochronę w ekstremalnych temperaturach, są bardziej odporne na utlenianie i degradację, a także mogą przyczyniać się do oszczędności paliwa. Minusem, są droższe w porównaniu do olejów mineralnych i półsyntetycznych.

Niski poziom oleju, jakie są skutki?

Niski poziom oleju w silniku to poważny problem. Objawia się on często poprzez świecącą kontrolkę oleju, głośną pracę silnika oraz spadek mocy. Istnieją też subtelniejsze sygnały, jak nieregularna praca silnika lub jego przegrzewanie. Zagrożenia wynikające z niedoboru oleju są poważne. Może dojść do przyspieszonego zużycia części, a w skrajnych przypadkach – do zatarcia silnika. Regularne sprawdzanie poziomu oleju i jego uzupełnianie jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

utrzymanie samochodu poziom oleju
Sprawdzanie poziomu oleju

Zatarty silnik, jakie objawy

Zatarcie silnika jest często wynikiem długotrwałego braku odpowiedniego smarowania. Charakteryzuje się nagłym zwiększeniem oporu podczas kręcenia silnikiem, dymieniem z rury wydechowej, a w skrajnych przypadkach niemożnością uruchomienia pojazdu. Zauważalne mogą być też niepokojące odgłosy z silnika, takie jak stukanie czy szuranie. Zatarcie silnika to poważna awaria wymagająca natychmiastowej interwencji mechanika. Jakie są skutki zatartego silnika? O tym więcej tutaj!

Kiedy dolewać olej

Częstotliwość dolewania oleju jest zależna od wielu czynników, w tym od modelu pojazdu, jego wieku i stylu jazdy. Zazwyczaj zaleca się sprawdzanie poziomu oleju co najmniej raz na miesiąc oraz przed każdą dłuższą podróżą. Jeśli zauważysz, że poziom oleju szybko spada, warto to skonsultować z mechanikiem, aby wykluczyć przecieki lub inne problemy.

Silnik bierze olej, dlaczego?

Jeżeli twoje auto wymaga częstego dolewania oleju, może to oznaczać, że silnik „bierze” olej. Może to być spowodowane naturalnym zużyciem silnika, nieszczelnościami, a także uszkodzeniami pierścieni tłokowych czy uszczelek. Często towarzyszą temu inne objawy, takie jak dymienie z wydechu czy spadek mocy. W takiej sytuacji konieczna jest diagnostyka u mechanika, aby określić źródło problemu i zapobiec dalszym uszkodzeniom.

bagnet poziom oleju w samochodzie
badanie poziomu oleju

Czy olej silnikowy może się przeterminować?

Olej silnikowy, zarówno otwarty, jak i w zamkniętym opakowaniu, posiada datę ważności. Zwykle wynosi ona od 4 do 5 lat. Stare oleje mogą tracić swoje właściwości smarne i ochronne, co może prowadzić do uszkodzeń silnika. Ważne jest, aby używać oleju spełniającego aktualne normy i wymagania producenta pojazdu. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania zdrowia i wydajności silnika.

Przeczytaj również