Ogrzewanie, dlaczego nie działa? Poznaj 4 przyczyny

Sezon jesienno-zimowy jest początkiem korzystania nawiewu ciepłego powietrza do kabiny. Dlaczego nie działa ogrzewanie w aucie? Jakie są tego cztery najpopularniejsze przyczyny i jak można sobie z nimi poradzić? O tym piszemy w dzisiejszym materiale.

Ogrzewanie, dlaczego nie działa? Poznaj 4 przyczyny
Podaj dalej

Jako ludzie jesteśmy przystosowani do życia w gorącym klimacie. W chłodniejsze dni nasze ciało straciło większość naturalnych metod utrzymania ciepła organizmu. Dlatego potrzebujemy stosownej do pory roku odzieży, a także ogrzewania. W sezonie jesienno-zimowym zaparowane szyby i przymrozki oznaczają uruchamianie nawiewu ciepłego powietrza. Co zrobić, gdy ogrzewanie nie działa?

Zadbaj o bezpieczeństwo

Optymalna widoczność przez szybę i komfortowa temperatura w kabinie mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo. Gdy na szybie osiada para, ogranicza nam pole widzenia na jezdnie, a do tego we wnętrzu pojazdu jest zimno ,to podróż przestaje być przyjemnością. W związku z tym do bezpiecznego poruszania się po drogach w czasie od jesieni do wiosny potrzebujemy sprawnego ogrzewania.

dywaniki samochodowe kierowca
fot. freepik

Jako ludzie mamy czasem skłonności do nadmiernego podnoszenia temperatury w aucie. Chcemy, żeby podróż przebiegała nam w miłych i ciepłych warunkach. Jednak zbyt wysoka temperatura w kabinie negatywnie wpływa na zdolność koncentracji i powoduje uczucie senności. Dlatego eksperci rekomendują, żeby w trakcie podróży utrzymać temperaturę we wnętrzu na poziomie 18-20 stopni Celsjusza. Wtedy możemy prowadzić samochód w swetrze lub bluzie, która w niewielkim stopniu krępuje pełną ruchomość za kierownicą. Do tego komfort termiczny pozwala nam zachować wysoki poziom koncentracji bez uczucia senności.

Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Ten nieprzyjemny moment, gdy przychodzisz do auta, uruchamiasz silnik i w wychłodzonej kabinie brakuje powiewu ciepłego powietrza. Dlaczego nie działa ogrzewanie? Przyczyn awarii może być wiele, jednak skoncentrujemy się na czterech naszym zdaniem najpopularniejszych przypadkach. Jako pierwszy na warsztat idzie termostat. 

 

fot. freepik

Układ chłodzenia w samochodzie składa się z dużego i małego obiegu. Na początku, tuż po rozruchu funkcjonuje mały obieg cieczy chłodzącej. Po osiągnięciu temperatury powyżej 75 stopni Celsjusza (najczęściej) termostat otwiera duży obieg cieczy. Jeśli na tym etapie dojdzie do zacięcia się termostatu, mamy permanentnie niedogrzany silnik. Pośrednio szwankuje też ogrzewanie, ponieważ jednostka napędowa jest zbyt zimna.

Uszkodzona nagrzewnica

Jak wiadomo, efektywność systemu chłodzenia w samochodzie ma bezpośredni wpływ na jakość ogrzewania kabiny. Ciepło, które ogrzewa wnętrze, pochodzi z cieczy chłodzącej o temperaturze 80-90°C. Serce tego systemu, nagrzewnica, to skomplikowana konstrukcja złożona z wielu cienkich rurek, przypominających miniaturę chłodnicy. Gdy nagrzana ciecz przepływa przez te kanaliki, powietrze się nagrzewa, a następnie wprowadzane jest do kabiny pasażerskiej.

Niestety, w starszych modelach samochodów często pojawiają się problemy z nagrzewnicą. Usterki te wynikają głównie z przecieków oraz problemów z drożnością przewodów. Diagnozowanie tych defektów może być wyzwaniem, ponieważ nagrzewnica jest często ukryta w trudno dostępnych miejscach.

Aby wykryć usterkę nagrzewnicy, warto sprawdzić temperaturę przewodów – jeśli jeden jest ciepły, a drugi znacznie chłodniejszy, to prawdopodobnie nagrzewnica jest uszkodzona. Jeżeli oba są zimne, problem leży gdzie indziej, być może w niedrożnym przewodzie.

Uszkodzone sterowanie ogrzewania

Trzecim problemem jest sterowanie systemem ogrzewania. Niekiedy za kłopoty odpowiadają uszkodzone przyciski czy dźwigienki regulujące nawiew i temperaturę. Awarię systemu sterowania często można wyczuć, np. słuchając pracy nawiewu. Jeśli nie słychać przesuwających się klap, to one mogą być źródłem problemów.

fot. Freepik

Zepsuta dmuchawa lub wentylator

Ostatnią kwestią jest wentylator i dmuchawa. Należy zwrócić uwagę na głośną pracę wentylatora lub jego całkowity brak działania. Przyczyną może być zużycie łożysk lub zabrudzenie łopatek. Warto również sprawdzić bezpiecznik i wiązkę zasilającą wentylator, choć dalszą diagnostykę elektryki najlepiej zlecić specjaliście

Przeczytaj również