Objawy tej usterki można łatwo pomylić! Sprawdź ten drobny element, zanim wydasz mnóstwo pieniędzy!

Objawy tej usterki można łatwo pomylić! Sprawdź ten drobny element, zanim wydasz mnóstwo pieniędzy!

Objawy tej usterki można łatwo pomylić! Sprawdź ten drobny element, zanim wydasz mnóstwo pieniędzy!

Podaj dalej

Dzisiaj większość samochodów wyposażona jest w turbosprężarki, które odpowiadają za dostarczanie mocy do niewielkich silników benzynowych lub wysokoprężnych. Gdy brakuje nam mocy, objawy usterki niemal natychmiast kierują nasze myśli w stronę awarii turbo. Jednak przyczyny mogą znajdować się w nieco innym miejscu.

Turbosprężarka była swego rodzaju rewolucją w motoryzacji, która wzniosła moc silnika na zupełnie nowy poziom. Aktualnie jest to standard dla większości samochodów dostępnych na rynku. Tylko niektóre modele hybrydowe, podstawowe silniki benzynowe starszej konstrukcji i bardzo zaawansowane jednostki napędowe supersamochodów mogą mieć tak zwany atmosferyczny silnik.

Gdy samochód przestaje być dynamiczny

Podczas jazdy samochodem każdego dnia w pewien sposób przyzwyczajamy się do stopniowej degradacji poszczególnych części. Jeśli zużywanie się osprzętu turbosprężarki następuje powoli, początkowo możemy nawet nie zauważyć słabnących osiągów silnika. Gdy dojdzie już do poważnej usterki, na tablicy rozdzielczej z pewnością pojawi się kontrolka check engine. Spadek mocy oraz zmiana koloru spalin, mogą świadczyć o zużytej turbinie. Koszt naprawy tego elementu, jest relatywnie wysoki, dlatego przed podjęciem decyzji o wymianie turbo, warto zwrócić uwagę na inne elementy.

limit prędkości do 30 km

Awaria nastawnika turbiny

We współczesnej motoryzacji usterka z pozoru drobnego elementu, może mieć swoje poważne konsekwencje. Informacja o kontrolce check engine, a także spadek mocy silnika, mogą mieć swoje przyczyny w awarii nastawnika turbiny. Jest to element sterujący łopatkami turbosprężarki o zmiennej geometrii. Pneumatyczny odpowiednik określa się mianem gruszki turbiny, jego elektroniczną wersję nastawnikiem. Jest to zdecydowanie mocniej narażona na uszkodzenia konstrukcja o dużej wrażliwości na działanie wody.

Turbosprężarka
Fot. pixabay.com

Kalibracja nastawnika turbiny

W większości przypadków nastawnik turbiny można zregenerować przy pomocy następnej kalibracji. Każda tego rodzaju część ma ustawienia zapisane w swoim oprogramowaniu, dlatego brakuje uniwersalnego schematu działania. Taka usterka daje niemal identyczne objawy do uszkodzonej turbosprężarki, ale jej naprawa powinna być mniej kosztowna i niekoniecznie musi być związana z regeneracją lub wymianą całej turbosprężarki. Gdy pojawią się symptomy w postaci trybu awaryjnego silnika, spadku mocy i kontrolki check engine, warto na to zwrócić swoją uwagę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News