Rynek motoryzacyjny kryje w sobie bardzo dużo tajemnic, a jedną z nich jest układ hamulcowy. Budowa klocków hamulcowych w większości przypadków średnio interesuje kierowców. Okazuje się jednak, że producenci klocków mają sporo do zaoferowania w tej kwestii.
Twarde klocki hamulcowe – charakterystyka
Twarde klocki hamulcowe, często wykonane z mieszanek metalicznych lub półmetalicznych, są znane z ograniczonego pylenia i wolniejszego zużycia w porównaniu do miękkich klocków. Należy jednak pamiętać, że ich twardość może przyspieszać zużycie tarcz hamulcowych. Z punktu widzenia kierowcy, klocki twarde mogą dawać wrażenie bardziej „ściśliwych”, co przekłada się na specyficzne odczucia podczas hamowania.
Miękkie klocki hamulcowe – wady i zalety
Z kolei miękkie klocki, zazwyczaj z grupy NAO (non-asbestos organic) lub niskometaliczne, charakteryzują się zwiększonym pyleniem i przyspieszonym zużyciem. Jednak ich miękkość sprawia, że zużywają tarcze hamulcowe wolniej niż klocki twarde. Dla kierowców oznacza to, że miękkie klocki mogą zapewnić cichsze i bardziej płynne hamowanie.
Znaczenie dla kierowcy
Jak podkreśla Dawid Tarchała, kierownik Działu Badań i Rozwoju w firmie Steinhof, kierowcy często odczuwają różnice w „twardości” hamowania. Niektórzy preferują „miękki” układ hamulcowy, który wymaga głębszego naciśnięcia pedału hamulca, podczas gdy inni optują za twardszymi klockami, oferującymi szybszą reakcję.

Jakie klocki hamulcowe wybrać?
Najbezpieczniejszym wyborem dla kierowców jest stosowanie klocków hamulcowych zgodnych z homologacją pojazdu. Wszelkie modyfikacje układu hamulcowego powinny być przemyślane, z uwzględnieniem wszystkich „za i przeciw”. Ważne jest, aby kierowcy rozumieli specyfikę klocków przeznaczonych do różnych zastosowań i wybierali produkty dostosowane do swoich potrzeb i oczekiwań.
Klocki hamulcowe, zarówno twarde, jak i miękkie, mają swoje zalety i wady. Wybór odpowiedniego typu zależy od indywidualnych preferencji kierowcy, specyfiki pojazdu oraz warunków, w jakich samochód jest eksploatowany. Bez względu na wybór, kluczowe jest, aby klocki były zgodne z wytycznymi producenta pojazdu i regularnie serwisowane, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo na drodze.
źródło: Steinhof