Pojazd z przyczepką zachowuje się zupełnie inaczej od auta, które porusza się po drodze samodzielnie. Jednym z kluczowych elementów, który ma wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jest zabezpieczenie ładunki. Powinien on znajdować się na środku przyczepki, odpowiednio przypięty pasami, które mają określoną homologację. Każde przesunięcie się ładunku w czasie manewrów, może doprowadzić do destabilizacji całego zestawu pojazdów.
Sprawdź poprawność mocowania zaczepu i poprawność przypięcia wtyczki
Każda przyczepka, lekka i ciężka powinna mieć swoje oświetlenie. Światła pozycyjne, kierunkowskazy i światła stopu oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej, to absolutne minimum. W przypadku ciężkich przyczep konieczne jest również światło wsteczne. Najpopularniejsze są złącza elektryczne 7 pinowe dla lekkich przyczep i 13 pinowe dla cięższych modeli.
Przed wyruszeniem w drogę należy przeprowadzić krótki przegląd oświetlenia, a także sprawdzić poprawność mocowania na kuli haka holowniczego. Jeśli któryś z tych elementów wykazuje pewne niedociągnięcia, wyjazd na drogę publiczną jest bardzo dużym ryzykiem.
Prędkość maksymalna z przyczepką może sprawiać problem
We współczesnym świecie wielu ludzi jest spóźnionych i stara się nadrobić wszystkie zaległości. Dlatego spora grupa kierowców nagina przepisy ruchu drogowego do absolutnego maksimum. W związku z tym dość często widać kierowców, którzy z przyczepkami jadą 100 km/h po autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Obowiązujące przepisy ruchu drogowego dość precyzyjnie opisują, z jakimi prędkościami może poruszać się pojazd z przyczepką. W terenie zabudowanym jest to do 50 km/h, poza miastem na drodze krajowej jednojezdniowej do 70 km/h, na pozostałych rodzajach dróg do 80 km/h. Niestety zdarzają się kierowcy, którzy przekraczają te limity.
Kierowca Volvo pędził z przyczepką i zgubił ładunek!
Nagrania w sieci bardzo często pokazują brawurę kierowców i mocno nieodpowiedzialne zachowania. Na jednym z portali, który udostępnia wyczyny na drogach szerszej publiczności, widzimy, jak Volvo najprawdopodobniej z przyczepką lekką według autora nagrania jedzie w okolicy 100 km/h. Po całkiem wyboistej drodze pędzi dziarsko po zmroku, żeby w trakcie wyprzedzania zgubić część ładunku, który upada na jezdnię.